McLaren MP4/23 / L. Hamilton / GP Brazílie 2008 / 1:24 / autor Robert Blaschke / FT

Jak se to staví ...
(hotové modely bez komentáře ke stavbě dávejte, prosím, do Galerie)
Uživatelský avatar
Lucas80
Příspěvky: 472
Registrován: 29 květen 2012 11:16

McLaren MP4/23 / L. Hamilton / GP Brazílie 2008 / 1:24 / autor Robert Blaschke / FT

Příspěvekod Lucas80 » 24 červenec 2023 18:10

Představuji vám stavbu modelu F1 vozu McLaren MP4/23, se kterým v roce 2008 vybojoval Lewis Hamilton v Brazilské Grand Prix svůj první titul mistra světa.
Obrázek


Designéři: Neil Oatley (ředitel designu a vývoje), Simon Lacey, Tim Goss
Jezdci: Lewis Hamilton (22), Heikki Kovalainen (23)

Podvozek
Podvozek: Lisovaný kompozit uhlíkových vláken a hliníku
Přední odpružení: Vnitřní systém torzních tyčí/tlumičů ovládaný tlačnou tyčí s dvojitým lichoběžníkovým uspořádáním
Zadní odpružení: Systém vnitřní torzní tyče/tlumiče ovládaný tlačnou tyčí s dvojitým lichoběžníkovým uspořádáním
Tlumiče odpružení: Koni
Elektronika: Řídicí jednotky McLaren Electronic Systems
Pneumatiky: Bridgestone Potenza
Disky kol: Enkei
Převodovka: Poloautomatická, sedm stupňů vpřed a jedna vzad
Spojka: Ruční

Motor
Označení: Mercedes-Benz FO 108V
Objem: 2,4 litru
Válce: V8, 90°
Max. otáčky: 19 000 (regulační limit FIA od roku 2007)
Maximální vrtání pístu: 98 mm (předpis FIA pro rok 2008)
Rozteč vrtání: 106,5 mm
Počet ventilů: 32
Palivo: Mobil 1 Bezolovnatý (5,75 % bio palivo)
Maziva: Mobil 1, nově vyvinutý vzorec 2008 pro nižší tření a lepší odolnost proti opotřebení
Motor: 95 kg (minimální hmotnost podle předpisů FIA)

Touto stavbou tak chci navázat na mé předchozí stavby modelů z ročníku 2008:
Ferrari F2008 z GP Itálie
Williams FW30 GP Itálie
Williams FW30 z GP Singapuru

Model jsem stavěl již před několika lety, tudíž si nebudu přesně pamatovat detaily. Snažil jsem se opět tunit kde se dalo a dovést tak model co nejblíže k reálné předloze i podle reálných fotek. Tisk modelu je na křídovém papíře a je stříbrný. Z tohoto důvodu doporučuji na retuš anilinové vodové barvy, kde je i stříbrná a perfektně kryje i drží. Zpočátku jsem se bál zejména papíru, který je doporučován podlepit jemnějším papírem a raději si udělal kopii pro případ neúspěchu. Model by tak byl šedý v tom horším případě. Nakonec se ale zadařilo.

Stavbu jsem začal pneumatikami. Disky předních i zadních kol jsem vyřezal, aby to vypadalo lépe. Na předních discích je sice kryt, ale muselo to být pro dobrý pocit. Celý postup je zde:
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Prořezaný vzduch v discích kol znamená, že musí být vidět i brzdový systém, tedy kotouč a čelisti vlastní výroby dle dostupných fotek:
Obrázek Obrázek
Obrázek

Nechybí ani ventilky:
Obrázek Obrázek

U předních poklic disků kol jsem udělal více zapuštěný odfuk proudění vzduchu od předních brzd skrze disky kol:
Obrázek Obrázek

Zadní disky jsem doplnil z kopie (udělal jsem si záložní pro případ krize) o druhé logo výrobce disků, které bylo i na protilehlé straně:
Obrázek

A poslední doplněk jsou náboje kol:
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Kola jsou hotový:
Obrázek
Naposledy upravil(a) Lucas80 dne 28 červenec 2023 08:45, celkem upraveno 6 x.

Uživatelský avatar
Umberto
Příspěvky: 1077
Registrován: 30 duben 2012 12:43
Bydliště: Silůvky (Brno-venkov)

Re: McLaren MP4/23 / L. Hamilton / GP Brazílie 2008 / 1:24 / FT

Příspěvekod Umberto » 24 červenec 2023 18:56

Za mě pěkný tuning. Ještě bych si trochu víc vyhrál s bombírováním bočnic a bude to super:-)

Uživatelský avatar
Lucas80
Příspěvky: 472
Registrován: 29 květen 2012 11:16

Re: McLaren MP4/23 / L. Hamilton / GP Brazílie 2008 / 1:24 / FT

Příspěvekod Lucas80 » 24 červenec 2023 19:01

Díky. Bombírování a pneu celkově nejsou mojí silnou stránkou. Tady to bylo možná ještě horší právě v tom papíru, který jsem tuším moc nepodlepoval. Doporučuje se podlepovat a asi to doporučím i já.

Pokračoval jsem zavěšením kol. V trychtýřích nasávání vzduchu k brzdám (u dílů 91, 92, 93, 94, 126, 127) jsem vynechal znázornění vstupu a vstup podle tohoto znázornění jsem pouze přesně vytvaroval.
Obrázek Obrázek Obrázek

Podlaha vozu a difuzor: Tam jsem trochu odbočil od dané konstrukce u dílu 2 a kaskádovitý difuzor jsem namísto rovných prostřihů zaoblil.
Obrázek Obrázek

Posléze jsem předělal i díl 3 a udělal zaoblené segmenty difuzoru:
Obrázek Obrázek

Hotová podlaha:
Obrázek Obrázek
Obrázek

Zadní křídlo; Na bočních plátech s prořezanými prolisy pouze ve spodní části, které jsou vyhnuty směrem dovnitř křídla. Tím se nabírala část proudění vzduchu nad hlavním elementem zadního křídla a posílala se skrze bočnice ven.
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Přední křídlo:
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Pod hlavní plochou předního křídla byly ještě na každé straně po dvou vertikální plošky usměrňující proud vzduchu. Samo-domo výroba je tu:
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek¨
Obrázek

V držácích předního křídla jsem neodolal udělat nýty:
Obrázek

Deflektory, u kterých je potřeba pečlivě tvarovat:
Obrázek Obrázek

Na řadu přišel kokpit. Rozhodl jsem se předělat základní část dílu 17, který v zadní části znázorňuje zaoblením sedačku, kterou jsem chtěl udělat samostatně a již by se tam nevtěsnala. Přidal jsem tak svoji nástavbu na díl 17, čímž vznikne více prostoru pro samostatnou sedačku.
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Do kokpitu přibyly i drobnosti v podobě pedálů a ovladačů, které jsou na profilech kokpitu, které jsem též přidal vlastní výrobou:
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Sedačka Lewise včetně pásů a bočních popruhů, které slouží k vyprošťování jezdce z kokpitu i se sedačkou:
Obrázek Obrázek
Obrázek

Volant, který je nasazovací:
Obrázek Obrázek

Vše pohromadě:
Obrázek Obrázek

Díl č. 18 jsem vynechal, pouze jsem z něj použil displej. Lem kokpitu jsem udělal z karbonové imitace vlastní konstrukce:
Obrázek Obrázek

Na lem jsem následně dolepil samostatný, silněji podlepený displej a větrný štítek:
Obrázek Obrázek

Na kryt motoru jsem dodělal i drobné aero elementy, které měly za úkol nasměrovat proudění vzduchu. Jelikož byly ve stříbrném provedení, zhotovil jsem je z alternativního dílu 12, který mi přebýval a tak jsem jej využil k výrobě.
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Kryty zrcátek se zapuštěnými zrcadlovými ploškami, kamera, pitotova trubice:
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Přesné polohy předních i zadních brzdových čelistí zajištěny:
Obrázek Obrázek

Výsledek:
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Děkuji za pozornost, snad někomu má stavba pomůže. Zase opět někdy příště u další stavby.
Lukáš

Turco
Příspěvky: 813
Registrován: 06 červenec 2009 13:54
Bydliště: Humenné

Re: McLaren MP4/23 / L. Hamilton / GP Brazílie 2008 / 1:24 / autor Robert Blaschke / FT

Příspěvekod Turco » 01 srpen 2023 18:05

Ty si rychlík. Pekná práca aj detaily. Paráda :!: .


Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti

cron