Po VC Itálie 2008 (navážu tak na své předchozí dva modely
FW30 a
F2008) se o dva týdny později konala premiéra prvního "nočního" závodu pod umělým osvětlením, a to VC Singapuru 2008.
Na Williams FW30 se vrátily aeroprvky v podobě křidélek na kapotáži, přemostění přes špici vozu a větší zadní křídlo kvůli generování většího přítlaku na městském okruhu Marina Bay (na utrarychlé Monze v Itálii byly vozy "očesány" o tyto prvky).
Nico Rosberg, který startoval z osmé pozice, nakonec závod dokončil i přes smolnou penalizaci 10 sekund STOP & GO kvůli tankování pod Safety Carem na pěkném druhém místě necelé 3 sekundy za vítězem závodu Fernandem Alonsem na Renaultu.
Technické údaje:Podvozek: uhlíkové vlákno
Zavěšení: uhlíkové vlákna, hliník, torzní pružiny, systém táhel (přední a zadní zavěšení)
Motor: Toyota RVX-08, 2.4 l, 90° V8, atmosférické sání, max. 19.000 ot/min
Převodovka: Williams F1, sedm rychlostí vpřed a zpátečka, polo-automatické řazení, sekvenční
Hmotnost: 605 kg včetně pilota a náplní
Palivo: Petrobras
Pneumatiky: Bridgestone
Začal jsem koly a disky, které jsem chtěl prořezat. Dlouho jsem přemýšlel, jak znázornit brzdy a namísto nějaké namalované imitace jsem použil fotku skutečných brzd z FW30, kterou jsem zmenšil a použil jako znázornění, které bude skrz disky vidět.
A kola jsou na světě...
Difusor jsem zase upravil podle reálu. Všiml jsem si, že měl tři kanály (na první fotce vyznačeno žlutě), takže italskou FW30 mám z pohledu difusoru špatně. Tentokrát by už mělo být vše tak, jak má:
Přední zavěšení jsem vylepšil tak, že jsem u nich vytvořil kanálky brzd a na horních ramenech udělal ty modré aeroprvky ve tvaru kapky.
Deflektory:
Postup lepení zadního křídla jsem malinko pozměnil, prostřední žebro (díl 126) jsem vyříznul o pár setinek milimetru větší a jednotlivé pláty (127 a 128) jsem rozpůlil a zkrátil o tu bílou linku, na kterou mělo být žebro původně nalepeno natupo. Takto rozdělené pláty jsem pak natupo přilepil k žebru 126. Žebro je nyní i na vnějšku - zezadu - jako tomu bylo ve skutečnosti (na první fotce vyznačeno žlutou šipkou).
Ještě jsem si pohrál s prolisy u bočních ploch 122 a 123, ve skutečnosti jsou prohnuté dovnitř křídla a odvádějí část vzduchu na vnějšek. Proto jsem jednu vnější plochu prořezal a tu vnitřní prohnul, viz. první fotka.
A celé křídlo je pohromadě:
Trochu jsem si pohrál i s předním křídlem, jeho vnější bočnice jsem vytvaroval do obloučku, vnitřní ponechal rovné, takže tam vznikla mezírka, na kterou jsem následně natupo ze shora přilepil profilový dílek z černého karbonu. Bočnice teď mají ten správný tvar, jsem spokojen
.
Pak tam jsou další dílky, které už vznikly u mé předchozí verze.
Vylepším i kokpit; sedačku jsem si navrhnul sám podle fotek:
Pásy udělám z tkaniny a šmrnc tomu dodají leptané přezky. Dále pak vylepším kokpit o postranní panely s přepínači, vše se snažím dělat podle první fotky:
Trochu jsem poupravil chlopně na dílech č. 4 (na první fotce jsou vlevo původní chlopně a napravo upravené), aby se lépe tento díl tvaroval při lepení na boční díly č. 1 a 3.
U dílu č. 1 na druhé fotce doporučuji udělat mezírku pro zpětné zrcátko.
Hotová příď i s kokpitem:
Drobný tuning jsem udělal v zadní části vozu, kde byly malé plošky na pouzdře převodovky (zakroužkováno červeně na horní fotce).
Dále pak je patrný černý karbon na spodním aero-prvku (na fotce vyznačeno žlutě). Díly 74A a 75A jsem si tak udělal právě z z této černé karbonové struktury.
Doporučuji změnit postup oproti návodu, nejdříve si tyto drobné dílky 74, 74A, 75, 75 přilepte ke spodním bočnicím a teprve poté tyto bočnice přilepte k trupu vozu.
Dost si tím ulehčíte práci při titěrném lepení těch drobných křidélek.
Aerodynamických prvků na vozech bylo v roce 2008 opravdu požehnaně a tak s nimi svádím tuhý boj:
Při zkoušení co a jak natvarovat jsem narazil na menší problém s vnějšími dílky 68 a 69, které byly o něco delší (0,5 mm), a tak jsem je zkrátil tak, že jsem posunul celou spodní chlopeň výřezy o 0,5 mm výše, jak ukazují první dvě fotky.
Pak už to byl tvarovací masakr, který mě provází celou stavbou:
A výsledek, tak nějak by to mělo být natvarované:
O tomto víkendu se pojede již šestá VC Singapuru; toto je taková malá vzpomínka na její první ročník v roce 2008:
Trocha detailů:
Dezény kol jsem nejdříve přetřel černou tuší a po zaschnutí ještě Agamou 36 M.
Černé části podlahy, difusoru a převodovky jsou retušovány černou fixou.
Tmavě modré části vozu jsem retušoval pomocí vodovek. Je potřeba namíchat černou s modrou:
Stavbu jsem se snažil co nejvíce přiblížit reálnému vozu pomocí fotek, odkazy níže:
http://www.f1technical.net/forum/viewto ... 9&start=15 http://www.motorsport.com/filter/f1/pho ... 9405456051 http://finemodelcars.com/hi-res/gallery ... s_fw30.php z časopisů FORMULE a F1 RACING z roku 2008
Do budoucna u další recenze "moderny" F1 se těší
Lukáš