Stránka 1 z 3

Williams FW30 / N. Rosberg / GP Singapuru 2008 / 1:24 / FT

Napsal: 04 červenec 2013 21:35
od Lucas80
Po VC Itálie 2008 (navážu tak na své předchozí dva modely FW30 a F2008) se o dva týdny později konala premiéra prvního "nočního" závodu pod umělým osvětlením, a to VC Singapuru 2008.
Na Williams FW30 se vrátily aeroprvky v podobě křidélek na kapotáži, přemostění přes špici vozu a větší zadní křídlo kvůli generování většího přítlaku na městském okruhu Marina Bay (na utrarychlé Monze v Itálii byly vozy "očesány" o tyto prvky).
Nico Rosberg, který startoval z osmé pozice, nakonec závod dokončil i přes smolnou penalizaci 10 sekund STOP & GO kvůli tankování pod Safety Carem na pěkném druhém místě necelé 3 sekundy za vítězem závodu Fernandem Alonsem na Renaultu.

Obrázek Obrázek

Technické údaje:
Podvozek: uhlíkové vlákno
Zavěšení: uhlíkové vlákna, hliník, torzní pružiny, systém táhel (přední a zadní zavěšení)
Motor: Toyota RVX-08, 2.4 l, 90° V8, atmosférické sání, max. 19.000 ot/min
Převodovka: Williams F1, sedm rychlostí vpřed a zpátečka, polo-automatické řazení, sekvenční
Hmotnost: 605 kg včetně pilota a náplní
Palivo: Petrobras
Pneumatiky: Bridgestone

Začal jsem koly a disky, které jsem chtěl prořezat. Dlouho jsem přemýšlel, jak znázornit brzdy a namísto nějaké namalované imitace jsem použil fotku skutečných brzd z FW30, kterou jsem zmenšil a použil jako znázornění, které bude skrz disky vidět.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek

A kola jsou na světě...
Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Difusor jsem zase upravil podle reálu. Všiml jsem si, že měl tři kanály (na první fotce vyznačeno žlutě), takže italskou FW30 mám z pohledu difusoru špatně. Tentokrát by už mělo být vše tak, jak má:

Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek


Přední zavěšení jsem vylepšil tak, že jsem u nich vytvořil kanálky brzd a na horních ramenech udělal ty modré aeroprvky ve tvaru kapky.
Obrázek Obrázek

Deflektory:
Obrázek Obrázek

Postup lepení zadního křídla jsem malinko pozměnil, prostřední žebro (díl 126) jsem vyříznul o pár setinek milimetru větší a jednotlivé pláty (127 a 128) jsem rozpůlil a zkrátil o tu bílou linku, na kterou mělo být žebro původně nalepeno natupo. Takto rozdělené pláty jsem pak natupo přilepil k žebru 126. Žebro je nyní i na vnějšku - zezadu - jako tomu bylo ve skutečnosti (na první fotce vyznačeno žlutou šipkou).

Obrázek

Obrázek Obrázek

Ještě jsem si pohrál s prolisy u bočních ploch 122 a 123, ve skutečnosti jsou prohnuté dovnitř křídla a odvádějí část vzduchu na vnějšek. Proto jsem jednu vnější plochu prořezal a tu vnitřní prohnul, viz. první fotka.

Obrázek

A celé křídlo je pohromadě:
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Trochu jsem si pohrál i s předním křídlem, jeho vnější bočnice jsem vytvaroval do obloučku, vnitřní ponechal rovné, takže tam vznikla mezírka, na kterou jsem následně natupo ze shora přilepil profilový dílek z černého karbonu. Bočnice teď mají ten správný tvar, jsem spokojen 8).
Pak tam jsou další dílky, které už vznikly u mé předchozí verze.
Obrázek Obrázek

Vylepším i kokpit; sedačku jsem si navrhnul sám podle fotek:
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Pásy udělám z tkaniny a šmrnc tomu dodají leptané přezky. Dále pak vylepším kokpit o postranní panely s přepínači, vše se snažím dělat podle první fotky:
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Trochu jsem poupravil chlopně na dílech č. 4 (na první fotce jsou vlevo původní chlopně a napravo upravené), aby se lépe tento díl tvaroval při lepení na boční díly č. 1 a 3.
U dílu č. 1 na druhé fotce doporučuji udělat mezírku pro zpětné zrcátko.
Obrázek Obrázek

Hotová příď i s kokpitem:
Obrázek Obrázek

Obrázek

Drobný tuning jsem udělal v zadní části vozu, kde byly malé plošky na pouzdře převodovky (zakroužkováno červeně na horní fotce).
Obrázek Obrázek

Dále pak je patrný černý karbon na spodním aero-prvku (na fotce vyznačeno žlutě). Díly 74A a 75A jsem si tak udělal právě z z této černé karbonové struktury.
Obrázek Obrázek

Doporučuji změnit postup oproti návodu, nejdříve si tyto drobné dílky 74, 74A, 75, 75 přilepte ke spodním bočnicím a teprve poté tyto bočnice přilepte k trupu vozu.
Dost si tím ulehčíte práci při titěrném lepení těch drobných křidélek.
Obrázek Obrázek

Aerodynamických prvků na vozech bylo v roce 2008 opravdu požehnaně a tak s nimi svádím tuhý boj:

Při zkoušení co a jak natvarovat jsem narazil na menší problém s vnějšími dílky 68 a 69, které byly o něco delší (0,5 mm), a tak jsem je zkrátil tak, že jsem posunul celou spodní chlopeň výřezy o 0,5 mm výše, jak ukazují první dvě fotky.
Obrázek Obrázek

Pak už to byl tvarovací masakr, který mě provází celou stavbou:
Obrázek Obrázek

A výsledek, tak nějak by to mělo být natvarované:
Obrázek Obrázek


O tomto víkendu se pojede již šestá VC Singapuru; toto je taková malá vzpomínka na její první ročník v roce 2008:

Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek

Trocha detailů:
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Dezény kol jsem nejdříve přetřel černou tuší a po zaschnutí ještě Agamou 36 M.
Černé části podlahy, difusoru a převodovky jsou retušovány černou fixou.
Tmavě modré části vozu jsem retušoval pomocí vodovek. Je potřeba namíchat černou s modrou:
Obrázek

Stavbu jsem se snažil co nejvíce přiblížit reálnému vozu pomocí fotek, odkazy níže:
:arrow: http://www.f1technical.net/forum/viewto ... 9&start=15
:arrow: http://www.motorsport.com/filter/f1/pho ... 9405456051
:arrow: http://finemodelcars.com/hi-res/gallery ... s_fw30.php
:arrow: z časopisů FORMULE a F1 RACING z roku 2008

Do budoucna u další recenze "moderny" F1 se těší

Lukáš

Re: Williams FW30 / N. Rosberg / 1:24 / FT

Napsal: 04 červenec 2013 22:19
od Robert Blaschke
To s tým prejdením bielej čiary z boxov si pletieš, to bolo myslím rok potom, keď mal Williams double deck difúzor.

Tento Singapoorsky závod z roku 2008 sa stal slávny Piquetovým umyselným vrazením do zvodidiel, aby Alonso vyhral. Rosberg mal prosto iba šťastie, že sa ocitol na druhom mieste.

Re: Williams FW30 / N. Rosberg / 1:24 / FT

Napsal: 04 červenec 2013 23:02
od Lucas80
.

Re: Williams FW30 / N. Rosberg / 1:24 / FT

Napsal: 05 červenec 2013 10:16
od Robert Blaschke
OK, dovolím si ešte polemizovať o slovnom spojení "smolná penalizace" - ako si to tak nejako pamätám, tak Williams to tankovanie pod safety carom urobil úplne vedome, mali to prekalkulované, že aj s penalizáciou tým získajú pozície k dobru.

Re: Williams FW30 / N. Rosberg / 1:24 / FT

Napsal: 05 červenec 2013 10:57
od Lucas80
.

Re: Williams FW30 / N. Rosberg / 1:24 / FT

Napsal: 05 červenec 2013 11:22
od Robert Blaschke
OK, teším sa na fotky zo stavby :)

Re: Williams FW30 / N. Rosberg / 1:24 / FT

Napsal: 05 červenec 2013 11:40
od Lucas80
.

Re: Williams FW30 / N. Rosberg / 1:24 / FT

Napsal: 05 červenec 2013 13:27
od Robert Blaschke
Odpoveď je úplne jednoduchá - nechcem :D


Mimochodom, ešte máš od Tomiho Vettelove Toro Rosso z 2008meho roka k dispozícii.

Re: Williams FW30 / N. Rosberg / 1:24 / FT

Napsal: 08 červenec 2013 11:42
od Lucas80
.

Re: Williams FW30 / N. Rosberg / 1:24 / FT

Napsal: 08 červenec 2013 11:48
od Dan
No myslím Lucasi, že ta fotka bohatě bude stačit a možná by to tak mohli dělat i grafici modelů

Re: Williams FW30 / N. Rosberg / 1:24 / FT

Napsal: 08 červenec 2013 12:20
od Umberto
Nápad to není špatnej, ale nejlepší je když model nabízí variantu složitých brzd kde se dělají plastické kotouče, čelisti a destičky.

Re: Williams FW30 / N. Rosberg / 1:24 / FT

Napsal: 09 červenec 2013 20:07
od Lucas80
.

Re: Williams FW30 / N. Rosberg / 1:24 / FT

Napsal: 09 červenec 2013 20:30
od frydek665
Perfektní. Nepsal jsi náhodou, že bombírování ti nejde?

Re: Williams FW30 / N. Rosberg / 1:24 / FT

Napsal: 09 červenec 2013 20:35
od Lucas80
.

Re: Williams FW30 / N. Rosberg / 1:24 / FT

Napsal: 10 červenec 2013 06:41
od Umberto
Je vidět, že jsi se s kolama hodně zlepšil! U plastického rávku mi příjde obvodová část dost okousaná, nestříháš to nůžkama? Určitě si na to vem OLFA-kružítko...potom to budeš mít krásně kulaté a pravidelné.