Stránka 1 z 3

Článek hodný zamyšlení...

Napsal: 15 prosinec 2008 10:45
od Gerry

Re: Článek hodný zamyšlení...

Napsal: 15 prosinec 2008 11:30
od 11111
Možná autor zapoměl, možná pro něj začala F1 až v létech 60th, ale u zrodu F1 byly právě automobilky.
A můj názor na jednotné motory? Klasické výběrové řízení při kterém se uplácí a výrobcem bude automoblika, kdo jiný?
Pokud zavedou jednotné šasí, atd... Vytratí se duch F1, dostaneme porci konzumní podívané, technicky neokořeněné.

Napsal: 15 prosinec 2008 11:53
od Gerry
Já to taky beru jen jako píchnutí do vosího hnízda.... nemyslím , že se se vším v článku dá souhlasit, ale jako podnět k diskuzi to je dost dobré ....

Napsal: 15 prosinec 2008 11:54
od Tomas Vyslouzil
Ještě bych si dovolil poznamenat, že mi přijde výběr Costworthu jako velmi prapodivný vzhledem k jeho nedávné minulosti, kdy si jej různí chlebodárci přehazovali jak horký brambor. Nejsem si tím zcela jistý, ale mám dojem, že jedním z vlastníků je stále nějaký Kevin Kalkhoven. Tento muž byl donedávna jakýmsi Berniem za mořem a kam dovedl Champ Car asi nemusím připomínat.

Napsal: 15 prosinec 2008 14:07
od Standa
Ono nic proti zlevnění nákladů ve formuli jedna, ale na druhou stranu aby zase byly všechny vozy rozdílný jen v barvě a reklamách ... to by jsme se pak mohli dočkat jiné nudy bo by sice špičkové týmy nenadělovali 3 sekundy na kolo těm nejhorším týmům jenže by všichni měli na chlup stejné vozy a časy si blízké - zkuste s tímto předjíždět ... některé z těch věcí co se navrhují jsou dobré - omezení testů, či sjednocení určitých prvků - a proč nezadat třeba díly které mají být stejné - vyráběla by je jedna firma - tím pádem ve větší sérii - nevím třeba zrcátka, převodovky, volanty, brzy, elektrotechniku, chladiče, palivové nádrže - a pak - ať si ten zbytek řeší týmy samy. S tím že by byly jisté regulace ale ne zase takové aby byly vozy jako v jiných sériích ...

Napsal: 15 prosinec 2008 14:25
od Milanos
To by pak skutečně nebyla F1 ale styl A1GP a jim podobné. Nechápu to, odjakživa byla Formule 1 královnou motorsportu, kde si automobilky a šikovní konstruktéři dokazovali svůj um a technologickou vyspělost v rámci specifikovaných mantinelů. To že se pravidla vyvíjí, to je přirozené, ale naordinovat všem stejnou stravu za stejné ceny, to je podle mě zabítí bezmála 60-ti leté historie. Ono když člověk porovná současných 9 týmů s 18-ti vozy a nekdější 70-tá léta, kdy bylo soukromých i továrních týmů tolik, že se jezdily předkvalifikace, tak je to nebe a dudy...

Napsal: 15 prosinec 2008 15:59
od Vlcacka
A můj názor na jednotné motory? Klasické výběrové řízení při kterém se uplácí a výrobcem bude automoblika, kdo jiný?


Jarku nemuselo by to tak být. Co třeba Prodrive? Já vím, že úpravy většinově pro rallye a úpravy pro F1 by byly úplně jiná písnička, nicméně aspoň by to "oficiálně" nebyla automobilka. Drobným vřídkem na kráse je to, že Prodrive odkoupila Aston Martin... Zbytek vozu by si ale dělaly týmy jak by chtěly. Tak to přeci bylo v sedmdesátých letech - osmdesát procent týmů v poli mělo motory Ford - Cosworth. Tovární týmy si do toho kecat nenechaly. :-)

Ještě bych si dovolil poznamenat, že mi přijde výběr Costworthu jako velmi prapodivný vzhledem k jeho nedávné minulosti, kdy si jej různí chlebodárci přehazovali jak horký brambor.


Tomáši, to je asi tesk po starých časech - dlouhou dobu Ford - Cosworth jako dodavatel motorů kraloval...

Nicméně mám pocit že některými návrhy mocipánů se současná F1 dostává do pořádného deliria... :roll:

Napsal: 15 prosinec 2008 18:18
od Michal Doskočil
Podle mě je potřeba pročistit situaci a to hodně, to je jasné všem. Předpis, nebo dosažitelnost jednotného motoru je podle mě dobrý pokus, pole se vyrovná, bude hodně záležet na jezdci, možná to bude napínavější. Já bych to na rok zkusil ..... je otázka co s převodovkou ? No a pak je potřeba umožnit prodej šasi a vytvořit ostatní technologické mantinely tak, aby byly přístupnější pro více týmů . Vzhled vozů pro rok 2009 nekomentuju, mě se děsně nelíbí ....

Napsal: 15 prosinec 2008 18:47
od Standa
Vzhled se vrací o několik let zpátky s tím že jsou tam ale některé moderní prvky - no aspoň to zase už nebudou tak složité předlohy pro konstruktéry a patlaly.
Ono právě já bych to zavedl tak aby se co do dizajnu a zavěšení dělalo podle konstruktérů. Ale některý věci, bych prostě dělal sériověji. A taky by nebylo od věci pro ty nejmenší týmy aby se jim udělalo jedno auto které by se jim vyrábělo včetně náhradních dílů no a maximálně by si jej pak upravovali.

Napsal: 15 prosinec 2008 18:47
od Vlcacka
Tak mne polechtalo básnické střevo. 8)

Závody formulí vyžadují oživení,
vedení za stolem plánuje co nebude k dostižení.
Pár týmů chytrých přes zimní pauzu,
vyrazí na nákup do Bauhausu.
Nakoupí volanty, nakoupí kombinézy,
navrch si objedná čtyři sněžné frézy.
Pohánět auta budou letecké motory,
kontrakty s Rolls Royce jsou už prý hotový.
Za volant sedne si i Bernie sám,
z garáže vyveze starý Brabham.
Piquet si střihne duel se synem,
a my se u telky příští rok pominem.

Napsal: 15 prosinec 2008 18:48
od Standa
Ono ostatně by to tuším nebylo poprvé - tuším že nějaké lotusy, mclareny apod. jezdili i mimo původní stáj.

Napsal: 15 prosinec 2008 18:50
od Standa
Vlcacka píše:Tak mne polechtalo básnické střevo. 8)

Závody formulí vyžadují oživení,
vedení za stolem plánuje co nebude k dostižení.
Pár týmů chytrých přes zimní pauzu,
vyrazí na nákup do Bauhausu.
Nakoupí volanty, nakoupí kombinézy,
navrch si objedná čtyři sněžné frézy.
Pohánět auta budou letecké motory,
kontrakty s Rolls Royce jsou už prý hotový.
Za volant sedne si i Bernie sám,
z garáže vyveze starý Brabham.
Piquet si střihne duel se synem,
a my se u telky příští rok pominem.



Pěkná rýmovačka :)

Jo a zase rolls royce není marný - jen aby to nebyl jet motor :lol:

Napsal: 15 prosinec 2008 18:58
od Gerry
Standa píše:Ono ostatně by to tuším nebylo poprvé - tuším že nějaké lotusy, mclareny apod. jezdili i mimo původní stáj.


To je hodně decentně řečeno :lol:
Podívej se na www.allf1.info .... u každé stáje pod továrními jezdci najdeš které privátní týmy či piloti na jejich vozech jezdily...asi tě překvapí jejich počet!

Napsal: 16 prosinec 2008 08:58
od 11111
To Vlčačka: To co je nám dnes předkládáno jako obdoba let 70th, jednotné motory, je jemně řečeno neúplná informace, jinak řečeno lež. Cosworth vznikl a vydobyl si své postavení ve F1 přirozenou cestou a nikdo nezakazoval automobilkám vyrábět si své motory, nebo je vyrábět podle výkresu Cosworthu. Odběratelé Cosworthu měli možnost motory jakkoliv upravovat a ladit, čímž vznikaly rozdíly ve výkonu tuším až 25kW. Kdo měl více peněz, ten měnil motor každou GP, a kdo neměl míval poruchy zapříčiněné používáním motoru za hranicí jeho životnosti.
Stejně tak si myslím, že ekonomická krize přinutí automobilky šetřit bez direktivního zásahu FIA. Všichni budou šetřit, někdo méně, někdo více.
Honda a její opuštění F1 je dle mého názoru opravdu jen líbivou politikou japonského vedení. Očekávají příliv zákazníků od Toyoty? Všichni snižují ceny vozů a nevěřím že Honda sníži ceny pod cenovou hladinu Toyoty. A budou tak upozorňovat na vysokou cenu vozů Toyota, protože Toyota utrácí v F1? Již tento rok nemyslné rozhodnutí o modré planetě bez reklam bylo signálem, že Honda nemá koncepci pro další roky. Ke konci roku se prakticka zastavil vývoj vozu. Tak jako v létech 60th přišli, zvítězili a odešli pod záminkou.
Omlouvám se všem fandům Hondy, ale je tady jistá historická podoba.
V létech 50th startovní pole běžně čítalo méně než 20 vozů.
Křivka růstu a propadu je běžným jevem ve všech lidských odvětvích. Jenže tehdy to byla soutěž techniky a jezdeckého umění, dnes je to majiteli řízený výdělečný podnik a v zájmu zachování zisku je zapotřebí dělat opatření. Nikomu z vedení nejde o sport, už vůbec né o soutěž techniky, výzvu pro konstruktéry, jde jen o zisk. Myslím že Colin Chapman se v hrobě obrací.

Napsal: 16 prosinec 2008 09:21
od novakv
Krasne napsano!