marec píše:Jarek a co ide v tom efekte ?
O tlacenie vzduchu na spodnu zadnu platnu a tvorbu pritlaku ?
M.
Nevím na co se přesně ptáš.
Samotný Henri Coanda (rumunský průkopník aerodynamiky) popisuje tento jev takto: Proudící tekutina má tendenci zůstat připojená ke konvexnímu povrchu, neboli "tendence proudu tekutiny vycházejícího z otvoru má tendenci sledovat přilehlý plochý nebo zakřivený povrch a strhávat tekutinu z okolí tak, že se vyvíjí oblast s nižším tlakem."
A kde Adrian pomocí vhodně tvarovaných ploch přilehlých tvarů karosérie vytvářel oblast s nižším tlakem vzduchu se bez simulace můžeme jen domnívat.
Pravděpodobně okolo zadních kol která nejsou statická a svou rotací odklání vzduch pod difusor, čím snižují jeho účinost jelikož zpomalují tok vzduchu pod vozem přídáním vzduchu pod difuzor. Případné "tlačení" vzduchu pod difusor by vyvolalo stejný efekt. Jedině rychleji tekoucí výfukové plyny směrované pod difusor by mohly pomoci urychlit tok vzduchu pod vozem, ale tomu neodpovídá tvarování bočnic.
Pakliže se mu okolo bočnic podařilo vytvořit vír před zadním kolem a vzduch tekl okolo bočnic a pod difusor se nedostával, mohl zvýšit účinost difusoru vlivem nižšího tlaku vzduchu okolo kol a urychlení toku vzduchu pod vozem.
Natlačit vzduch na horní stranu difusoru určitě také nebylo primární. Je třeba myslet i na venturiho efekt při nemž zvýšením rychlosti vduchu klesne tlak vzduchu a to v tomto případě na horní straně difusoru. Mohl kombinací obou efektů získal více na spodní straně než ztratil na straně horní, takže proud vzduchu odklonil ("natlačil") tam kde nejméně škodil.
Jsou to ale jen mé doměnky.
Něco jako toto?