Red Bull RB9, Malajzia 2013

Autoři modelů formulí z 50tých, 60tých a dalších x-tých let co se dali dohromady na tomto fóru.
Uživatelský avatar
11111
Příspěvky: 1691
Registrován: 30 září 2003 11:40
Bydliště: Vikýřovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Red Bull RB9, Malajzia 2013

Příspěvekod 11111 » 13 březen 2019 09:53

Pro zajímavost, svého času se o tomto voze mluvilo jako voze využívající dvojitý Coanda effect. Pevně věřím, že na myšlenku využití Coanda effectu příšel Adrian v době kdy kdy konstruoval rychlostní čluny i když je tento jev v areodynamice masově využíván hlavně u proudových letadel.
Přílohy
CoandaEffect1.jpg
CoandaEffect1.jpg (85.13 KiB) Zobrazeno 475 x
retuš a kompletace:
F158 1965, F1512 1964, L49 1967, L49 1969
tmelení-broušení:
L72E 1975, B190 1990, Lola T97/30 1997, BAR002 2000
hrubá stavba:
F60 2009, F312B 1970, FW30 2008, MS80 1969

Uživatelský avatar
Robert Blaschke
Příspěvky: 1527
Registrován: 28 červenec 2008 20:25
Bydliště: Košice
Kontaktovat uživatele:

Re: Red Bull RB9, Malajzia 2013

Příspěvekod Robert Blaschke » 13 březen 2019 19:22

Akurát, že na fotke je autiak z predchádzajúceho roka, RB8, ktorý to tiež už tak mal.

Ja som medzitým spáchal pekný zaoblený čumák :)
Obrázek

Ešte zmáknuť tie výfukové "boule" a môžem ísť do farebnej verzie :)
2008: FW30, - 2009: F60, MS80, - 2010: 312B, T127, RB6, - 2011: 500, MGP W02, - 2012: FW18, R26, - 2013: MP4/23, F2004, - 2014: FW15C, MP4/19, 312-67, - 2015: P57 - 2017: 158, FW32, MP4/5B, - 2018: VJM10
http://www.formule1.org/forumteam/

marec
Příspěvky: 1857
Registrován: 12 říjen 2006 06:47

Re: Red Bull RB9, Malajzia 2013

Příspěvekod marec » 14 březen 2019 14:44

Jarek a co ide v tom efekte ?
O tlacenie vzduchu na spodnu zadnu platnu a tvorbu pritlaku ?
M.

Uživatelský avatar
Robert Blaschke
Příspěvky: 1527
Registrován: 28 červenec 2008 20:25
Bydliště: Košice
Kontaktovat uživatele:

Re: Red Bull RB9, Malajzia 2013

Příspěvekod Robert Blaschke » 14 březen 2019 18:03

Takže výfukové vyústenie bude vyzerať takto nejako.

Obrázek
2008: FW30, - 2009: F60, MS80, - 2010: 312B, T127, RB6, - 2011: 500, MGP W02, - 2012: FW18, R26, - 2013: MP4/23, F2004, - 2014: FW15C, MP4/19, 312-67, - 2015: P57 - 2017: 158, FW32, MP4/5B, - 2018: VJM10
http://www.formule1.org/forumteam/

Uživatelský avatar
11111
Příspěvky: 1691
Registrován: 30 září 2003 11:40
Bydliště: Vikýřovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Red Bull RB9, Malajzia 2013

Příspěvekod 11111 » 15 březen 2019 11:34

marec píše:Jarek a co ide v tom efekte ?
O tlacenie vzduchu na spodnu zadnu platnu a tvorbu pritlaku ?
M.


Nevím na co se přesně ptáš.

Samotný Henri Coanda (rumunský průkopník aerodynamiky) popisuje tento jev takto: Proudící tekutina má tendenci zůstat připojená ke konvexnímu povrchu, neboli "tendence proudu tekutiny vycházejícího z otvoru má tendenci sledovat přilehlý plochý nebo zakřivený povrch a strhávat tekutinu z okolí tak, že se vyvíjí oblast s nižším tlakem."

A kde Adrian pomocí vhodně tvarovaných ploch přilehlých tvarů karosérie vytvářel oblast s nižším tlakem vzduchu se bez simulace můžeme jen domnívat.

Pravděpodobně okolo zadních kol která nejsou statická a svou rotací odklání vzduch pod difusor, čím snižují jeho účinost jelikož zpomalují tok vzduchu pod vozem přídáním vzduchu pod difuzor. Případné "tlačení" vzduchu pod difusor by vyvolalo stejný efekt. Jedině rychleji tekoucí výfukové plyny směrované pod difusor by mohly pomoci urychlit tok vzduchu pod vozem, ale tomu neodpovídá tvarování bočnic.
Pakliže se mu okolo bočnic podařilo vytvořit vír před zadním kolem a vzduch tekl okolo bočnic a pod difusor se nedostával, mohl zvýšit účinost difusoru vlivem nižšího tlaku vzduchu okolo kol a urychlení toku vzduchu pod vozem.

Natlačit vzduch na horní stranu difusoru určitě také nebylo primární. Je třeba myslet i na venturiho efekt při nemž zvýšením rychlosti vduchu klesne tlak vzduchu a to v tomto případě na horní straně difusoru. Mohl kombinací obou efektů získal více na spodní straně než ztratil na straně horní, takže proud vzduchu odklonil ("natlačil") tam kde nejméně škodil.

Jsou to ale jen mé doměnky.

Něco jako toto?
Přílohy
Coanda_effect_4.jpg
Coanda_effect_4.jpg (6 KiB) Zobrazeno 313 x
Coanda_effect_5.jpg
Coanda_effect_5.jpg (7.08 KiB) Zobrazeno 313 x
retuš a kompletace:
F158 1965, F1512 1964, L49 1967, L49 1969
tmelení-broušení:
L72E 1975, B190 1990, Lola T97/30 1997, BAR002 2000
hrubá stavba:
F60 2009, F312B 1970, FW30 2008, MS80 1969

Uživatelský avatar
11111
Příspěvky: 1691
Registrován: 30 září 2003 11:40
Bydliště: Vikýřovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Red Bull RB9, Malajzia 2013

Příspěvekod 11111 » 15 březen 2019 13:40

11111 píše:
marec píše:Jarek a co ide v tom efekte ?
O tlacenie vzduchu na spodnu zadnu platnu a tvorbu pritlaku ?
M.


Našel jsem ještě jednu představu jaké mělo být proudění okolo bočnic. Moc smysl mi ovšem nedává. Rychlejší výfukové plyny (červená) by měly strhnout okolní vzduch (modrá) a ptám se proč by neměly přilnout k povrchu pod reklamou Renault. Větší smysl by to dávalo pokud by vzduch (modrá) proudil kanálkem v bočnici a ústil středem krytu motoru po zadním křídlem nebo otvorem pod reklamou Renault. Pod reklamou Renault mohl také proudit vzduch který přilnul k horním plochám bočnic.

Níže připínám i poslední vylepšení potvrzující že si s vířením vzduchu určitě hrál pomocí generátorů víření (není myšleno jenmé broušení karbonu) a dost možná pomocí víru dostal rychle tekoucí výfukové plyny mezi kola a difusor, naopak chladný vzduch poslal na chlazení běhounu.
Přílohy
f1-redbull-rb9-flows-inline.jpg
f1-redbull-rb9-flows-inline.jpg (53.44 KiB) Zobrazeno 296 x
1373545495-hdd.jpg
1373545495-hdd.jpg (235.71 KiB) Zobrazeno 296 x
retuš a kompletace:
F158 1965, F1512 1964, L49 1967, L49 1969
tmelení-broušení:
L72E 1975, B190 1990, Lola T97/30 1997, BAR002 2000
hrubá stavba:
F60 2009, F312B 1970, FW30 2008, MS80 1969

marec
Příspěvky: 1857
Registrován: 12 říjen 2006 06:47

Re: Red Bull RB9, Malajzia 2013

Příspěvekod marec » 16 březen 2019 10:35

Tie dve plôsky vedla zelenej elipsy - akoby sa modrá mala opriet do nich.
Vzduch popri bocnici (modra) mal smerovat medzi ne.
Tym ze su natocene do "lievika" sa zvysila rychlost alebo tlak .... a takto upraveny vzduch siel okolo kolesa.
Citali ste niekto knihu od Neweyho ?
Ja ne.


Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host