Williams FW30

Autoři modelů formulí z 50tých, 60tých a dalších x-tých let co se dali dohromady na tomto fóru.
Uživatelský avatar
Zdeněk-TEO
Site Admin
Příspěvky: 3133
Registrován: 20 srpen 2006 13:48
Bydliště: Havlíčkův Brod
Kontaktovat uživatele:

Williams FW30

Příspěvekod Zdeněk-TEO » 05 září 2009 15:24

Jak je nám již známo, tak ve spolupráci s FT bude na trh připraven model od Roberta Blaschkeho. Doufám, že se nespletu, když řeknu že FW30 je jeho prvotinou v oblasti modelů F1, a tu k nám dodá snad v nejbližší době vydavatelství PKAA.

Na základě přípravy modelu k vydání jsem byl požádán o výrobu a odzkoušení laserem vypálených doplňků. Hlavním úkolem bylo doladit díly určená k lepení kol - dezény, žebra boků kol a čela disků. Díly ze strojní lepenky jsou vyrobené hodně přesně, tak aby jejich sestavovení s díly šmikajdy bylo lehce proveditelné, a přitom aby díly nebyly mezi sebou volné.

Celkový náhled na díly určené pro zhotovení koleček k modelu.
Obrázek

Laserem vypálené dezény suchého obutí monopostu. Zde můžete vidět, že jedna z drážek je o nějakou tu setinku hlubší než opstatní.tato drážka je připravena pro vlepení proužku papíru, který je obsažen ve vystřihovánce a znázorňuje bílý pruh, kterým se označuje směs použitá na pneumatice.
ObrázekObrázek

Na dalších fotečkách jsem zobrazil schematicky postup lepení předního kola. Ale i tak Vám doporučím na disk kola přilepit bočnici z lepenky na vnější stranu u disku s paprsky - v následném lepení by se vám mohl disk při nasouvání dalšího čela pomačkat - když se Vám to náhodou stane na vnitřní straně kola u nápravy, tak to nebude tak viditelné.
Náhled na díly pro přední kola, sestavený disk kola a následně nasunutý na bočnici kola, stočený a spojený dezén - zde je vidět jak je pomocná chlopeň ušší než samotný běhoun - je to místo pro bočnice kola - nedělá se na obvodu kola hrbol od chlopně, disk kola s bočnicí zasunutý do pláště, pohled na druhou stranu bez bočnice - následuje její nasunutí - zde je potřeba dávat pozor na přesné napasování do díry v bočnici pro disk, nasunutý vnitřní disk kterým se bude kolo lepit k přední nápravě - tohle je zrovna kolo na pravou stranu modelu, no a nabombírované boky nalepené na vzniklou konstrukci kola. POZOR! při lepení je potřeba dávat pozor na umístění bílého pruhu - musí směřovat k vozu. A při lepení předních kol je potřeba s rozvahou umisťovat vnitřní čela disků - abychom si náhodou neprohodili pravou alevou stranu v závislosti na šipkách otáčení kol, které jsou na bocích pneumatik.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Tady představuji jaký je rozdíl mezi přední a zadním diskem kola.
Obrázek Obrázek Obrázek

Je zde i jedna věc o které je možno infomovat. Vystřihovánka tohoto vozu skýtá možnost slepit si verzi pilota Nico Rosberga (7) nebo Kazuki Nakajimu (8) . No a tato skutečnost je přenesena i na dvě verze lepení pneumatik pro daného pilota. Niko Rosberg má své iniciály na boku pneumatiky v provedení červeném NR a Kazuki Nakajima v barvě zelené KN. Bočnice kol s těmito nápisy musí být umístěny na vnější straně vozu, tzn. směrem od trupu ven.
Obrázek Obrázek
Naposledy upravil(a) Zdeněk-TEO dne 05 září 2009 17:32, celkem upraveno 1 x.
PATLU ZDAR a výměnným čepelkám do Olfy ZMAR!!!
Nová Galerie

Uživatelský avatar
frydek665
Příspěvky: 4738
Registrován: 06 červenec 2009 13:59
Bydliště: Moravská Nová Ves

Příspěvekod frydek665 » 05 září 2009 16:36

Tak to je skvělá zpráva, že bude toto krásné auto v prodeji. Teo, budeš stavět celé auto, nebo jsi měl za úkol jenom přípravu a odskoušení kol?

Uživatelský avatar
11111
Příspěvky: 1697
Registrován: 30 září 2003 11:40
Bydliště: Vikýřovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Williams FW30

Příspěvekod 11111 » 05 září 2009 16:39

Díky Zdenku, skvělá práce!
retuš a kompletace:
F158 1965, F1512 1964, L49 1967, L49 1969
tmelení-broušení:
L72E 1975, B190 1990, Lola T97/30 1997, BAR002 2000
hrubá stavba:
F60 2009, F312B 1970, FW30 2008, MS80 1969

Uživatelský avatar
Zdeněk-TEO
Site Admin
Příspěvky: 3133
Registrován: 20 srpen 2006 13:48
Bydliště: Havlíčkův Brod
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Zdeněk-TEO » 05 září 2009 16:47

Až si udělám trošinku více času, tak si ke kolům slípnu i model.

Momentálně mým úkolem bylo odzkoušet slepit kola a doladit laserem vyřezávané díly, které se na ně použijí.

A jak je myšleno doladit? No to se v kreslícím programu připraví daný díl do elektronické podoby potřebné pro laserový plotr. Nechá se vyřiznout, odzkouší se jak pasuje do stočeného a slepeného pláště i pláště disku kola. Když jsou tam nějaké nepřesnosti ( velká vůle mezi díly, nebo jsou moc nafest) , tak se opět v kreslícím programu nějaká desetinka nebo setiny přidá nebo ubere a znovu se nechá vyříznout a opět vyzkouší jak pasuje. Takto se dolaďuje tak dlouho, až jsem spokojen a díly na sebe sednou pomalu jak pr..l na prkýnko. Tohle vše je ale závislé na možnostech a hlavně volném čase obsluhy laserového plotru (vedoucí fimry, kam chodím tyto doplňky nechávat vyrábět).
PATLU ZDAR a výměnným čepelkám do Olfy ZMAR!!!

Nová Galerie

Uživatelský avatar
kvr
Příspěvky: 464
Registrován: 06 březen 2006 10:32
Bydliště: Vancouver
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod kvr » 07 září 2009 10:36

Zdar,
přesně jsem z toho nepochopil, zda bude pro kola pálený jen ten dezén nebo ještě další díly...? Preferuju v originálu raději klasickou chlopňovitou stavbu, neboť bezchlopňová stavba je pro každého modeláře trochu specifická.

Díky za odpověď.

Uživatelský avatar
Zdeněk-TEO
Site Admin
Příspěvky: 3133
Registrován: 20 srpen 2006 13:48
Bydliště: Havlíčkův Brod
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Zdeněk-TEO » 07 září 2009 11:23

To kvr: na vydávaném modelu budou kola k dostání tímto způsobem jaký jsem prezentoval. Tzn. vypálený dezén a díly bočnic kol a čela disků ze strojní lepenky. Dál budou u modely nějaké díly ze strojní lepenky vyřezané laserem, které je nutné na tuto tl. podlepovat.

Takže se kola u takto vydaného modelu budou lepit technologií bez chlopniček a tou kterou jsem zde předvedl.

U modeláře, který preferují stavbu pomocí chlopniček, je možné použít díly na kola, která jsou dostupná u volně stažitelné verze a není problém je následně tedy použít.
PATLU ZDAR a výměnným čepelkám do Olfy ZMAR!!!

Nová Galerie

Uživatelský avatar
kvr
Příspěvky: 464
Registrován: 06 březen 2006 10:32
Bydliště: Vancouver
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod kvr » 07 září 2009 14:09

V tomto případě to nevidím jako šťastné řešení.

Obecně jsem pro, pokud to přinese výrazný užitek a/nebo to použije drtivá většina modelářů. Což je určitě případ dezénu, tvarovaných skel a dalších věcí, které se doma připravují opravdu špatně.

Ale tady se obávám, že to přinese pouze zvýšení ceny bez výrazného užitku. Za a) pokud modelář dělá bezchlopňové kola, tak vykroužit si kola z lepenky v domácích podmínkách zabere pár minut práce. Za b) zeptej se zde na fóru deseti modelářů, jak dělají kola a dozvíš se deset různých postupů (teď neberu v úvahu ty chlopňovité), u kterých je třeba různá šířka mezikruží. Takže nakonec ty bočnice využije jen malé procento z nich.

V důsledku si modeláři objednají model a 90% z nich část vypalovaných doplňků zahodí. Tohle IMHO nemá smysl.

Vítám samozřejmě dezény, vypalovaná žebra a další věci, které skutečně přinesou užitek.

Uživatelský avatar
frydek665
Příspěvky: 4738
Registrován: 06 červenec 2009 13:59
Bydliště: Moravská Nová Ves

Příspěvekod frydek665 » 07 září 2009 18:08

Tady asi budou namydlení všichni, kdo uvažují o zvětšení modelu. Všechny ty kartonové díly budou k ničemu.

Uživatelský avatar
Novis
Příspěvky: 1004
Registrován: 10 leden 2007 19:10
Bydliště: Chlum (Křemže)

Příspěvekod Novis » 07 září 2009 18:51

To s tím zvětšováním nechápu :o
Model je přeci volně ke stažení, takže kdo si ho chce zvětšit, tak si ho nemusí kupovat, skenovat a tisknout, ale rovnou si ho vytiskne zvětšený :wink:

Dezén, žebra beru...a pokud nebude jinak a model vyjde i s dalšíma pálenýma věcičkama, tak ho stejně koupim.
Galerie

Na stole:
F2003 GA, F2004, FW08C, FW11B, MP4/4, MP4/7A, 312T
Lakovna:
Tyrr 006, 008, 018, 126CK, F2000, F2002
Pod stolem (u ledu):
FW07, FW11, Tyrr 023

Uživatelský avatar
11111
Příspěvky: 1697
Registrován: 30 září 2003 11:40
Bydliště: Vikýřovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod 11111 » 08 září 2009 10:07

Model bude obsahovat desény, drážkované pneumatiky. Už to napoví že nebudou mít chlopně. Logicky tedy stavbu usnadní odladěné kroužky pro tyto kola. Model dále obsahuje žebra pro stavbu bočnic, takže nejde jen o kroužky pro pneumatiky. Tato verze je s jistýma chybkama ke stažení. Pro vydání je Ed odstranil.
To kvr. tento postup kola je vyzkoušený a odladěný. Spoustu lidí tady naříká na "prokletí" stavby kol a jejich "šišatost". Snažíme se nabídnout variantu jak dosáhnout za 1/2 čas o 100% lepšího výsledku.
Možná by jsme si měli rozebrat tzv. zdražení modelu. model nyní obsahuje 3x A4 plus pálené díly. Pokud by tyto pálené díly byly tištěny i s běhouny (ve stažitelné verzi jsou vidět) rozloženými na proužky, budeme mít + 1/2 A4 strany navíc. V tisku v obyčejném copy centru to máme cca 10Kč. Zvýšení ceny by jsme tedy měli počítat v ceně pálených dílů -10 Kč minimálně. Totéž vlastně platí pro Lotus 49 atd. K tomu ještě zahrnout honorář pro autora který je stanovený od tisknutelné plochy, počtu dílů a nezahrnuje pálené díly. Možná by jste se divili, že cena by byla téměř totožná.
retuš a kompletace:
F158 1965, F1512 1964, L49 1967, L49 1969
tmelení-broušení:
L72E 1975, B190 1990, Lola T97/30 1997, BAR002 2000
hrubá stavba:
F60 2009, F312B 1970, FW30 2008, MS80 1969

Uživatelský avatar
kvr
Příspěvky: 464
Registrován: 06 březen 2006 10:32
Bydliště: Vancouver
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod kvr » 09 září 2009 10:18

No téměř totožná neznamená stejná. Nicméně, zdaleka nejde jen o cenu, ale o princip, kam by doplňky měly jít - jestli zůstat u povrchových úprav, případně ty žebra, nebo, v tomhle případě, už zasahovat do preferencí modelářů, co se techniky lepení týče (mluvím stále jen o vnitřku, nikoli o dezénech apod, tedy dílech, které by se stejně netiskly).

Z části se budu opakovat, ale Teo opravdu neděla pěkná kola (či modely) kvůli tomuto postupu, ale protože je dobrý modelář. Odladěných a vyzkoušených postupů je zde řada a dám krk na to, že při každém z nich by měl Teo výsledky podobné. Problém je v tom, že u takto technických doplňků, opět se opakuju, bude pro 90% modelářů užitečná hodnota 0, a pro zbylých 10% 0.skoronic, neboť si jsou schopni je vyrobit s minimálním úsilím doma.

Stejně tak, pokud modeláři naříkají nad prokletím, jsou schopni s tím něco udělat sami, i bez vypalovaných kroužků. Dobrým příkladem, jak to dělat správně, jsou Yannovy modely - umožňuje jak klasickou stavbu, tak má v návodu popsáno, jak to udělat bezchlopňovým způsobem.

Uživatelský avatar
11111
Příspěvky: 1697
Registrován: 30 září 2003 11:40
Bydliště: Vikýřovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod 11111 » 09 září 2009 10:51

Možná to zcela z popsaného postupu nevyplynulo, ale konstrukce kol konstruktéra Roberta Blashkeho je odlišná a kroužky, případně žebra obsažená ve vypálených dílech jsou pro výrobu kol nepostradatelná tudíž by musela být dodána jako tištěná pokud nebudou vypálená. Tak jako v případě volně stažitelné verze FW30.
Nejde tudíž o zasahování do preferencí modeláře, jde o odlišný přístup v konstrukci kol jak můžeš vidět na bílém modelu Roberta. Vypustit žebra kol (kroužky) by bylo možné pouze v případě tištěných desénů, protože vypalované desény chlopně nemají a nelze je tudíž s bočnicemi spojit jinak než na tupo. Užitná hodnota tady určitě tedy je.
Bez těchto žeber (kroužků) kol je třeba dodáván Lotus 49 a právě u něj valná většina lidí které znám zvolila postup alá TEO, ale museli si kroužky vyřezat.

Některé pálené díly volíme jako ochrané prvky proti prodeji kópii s tím že usnadní práci (žebra, skla), jiné jako jsou kroužky v kolech vychází ze zkušeností těch nejlepších tady na fóru a následně plní funkci ochrany a úspory času. To už se ale opakuji...

V podstatě všechny pálené prvky můžou být dodány v tištěné podobě, tím ale opět dáme zelenou warézu a lidem kteří s kópiemi kšeftovali. Touto cestou už nepůjdeme.
retuš a kompletace:
F158 1965, F1512 1964, L49 1967, L49 1969
tmelení-broušení:
L72E 1975, B190 1990, Lola T97/30 1997, BAR002 2000
hrubá stavba:
F60 2009, F312B 1970, FW30 2008, MS80 1969

Uživatelský avatar
Vlcacka
Příspěvky: 1012
Registrován: 25 prosinec 2006 22:52
Bydliště: Praha 10

Příspěvekod Vlcacka » 09 září 2009 11:52

Jarku stejně si myslím, že drtivé procento nákupčích doplňky uvítá, a to všechny, co zde uvádíš. Pokud se to stále bude pohybovat plus mínus v cenové hladině Lotusu 49, pořád je to i v době krize přijatelné. 8) A kdo si bude chtít řezat, sáhne po "freečku".
Někteří lidé nosí pyžamo se Supermanem. Superman nosí pyžamo s Chuckem Norrisem.
Vtipy s Chuckem Norrisem nejsou vůbec vtipné, protože tam, kde je Chuck Norris, přestává veškerá legrace.

Uživatelský avatar
j.brauner
Příspěvky: 2481
Registrován: 23 březen 2005 12:50
Bydliště: Kounice

Příspěvekod j.brauner » 24 leden 2010 17:55

Právě se snažím slípnout teto nádherný kousek a narazil jsem na chybičku.
V modelu není díl 16, respektive je ale je stejný jako díl 18 (křidélka na nose)
Já použil díl z domácího tisku. Snad se vám s modelem brzy pochlubím už mi chybí jen přední a zadní křídlo


Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti