Doutníky - jak na žebra s chlopněmi

Zlepšováky, vychytávky
Uživatelský avatar
kvr
Příspěvky: 464
Registrován: 06 březen 2006 10:32
Bydliště: Vancouver
Kontaktovat uživatele:

Doutníky - jak na žebra s chlopněmi

Příspěvekod kvr » 18 květen 2010 08:26

Zdravím doutníkáře,
jelikož mám obecně nedůvěru v cokoli, co nemá chlopně, upravil jsem si i postup lepení trupu u doutníků.

Podle jednotlivých částí si připravím pásky, které následně vlepím napůl dovnitř a žebro vlepím k pásce na hranu přechodu.
Případně, pokud, jako já, preferujete pevnější stavbu, tak ze čtvrtky vytvořím přibližnou kopii původního dílu, kterou do něj s přesahem vlepím. Opět žebro vlepím na hranu přechodu.

Jednotlivé části pak spojím přes vzniklé chlopně, takže přesně sednou. Stále je třeba opatrnosti při vlepování žeber, při větší síle stále mohou roztáhnout původní díl.

Výhody:
- je třeba pouze polovina žeber :)
- spoj je pevnější
- přechody jsou vyhlazené
- retušování chlopně je jednodušší než žeber
- drobné odchylky při lepení žeber nezpůsobí špatný přechod či vrtuli

Nevýhody:
- druhý postup s pevnou čtvrtkou je dost práce navíc
- vypalovaná žebra je třeba ořezat (i když třeba u Matry mi na původní díl zase přišla malá)

Postup jsem použil již dříve u BRM P83, kde se přechody sice povedly, ale následným vlepováním sajrajtu jsem je uprostřed roztáhnul. U vozu Matra MS80 jsem už byl úspěšnější.

Fotky z postupu nemám, ale snad je popis víc než jasný, pouze tedy jedna fotka hotového modelu (ještě před barvením kol a lakováním):
Obrázek
Naposledy upravil(a) kvr dne 12 říjen 2011 15:36, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
kvr
Příspěvky: 464
Registrován: 06 březen 2006 10:32
Bydliště: Vancouver
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod kvr » 13 září 2011 21:15

O víkendu jsem se dokopal k tomu, abych detailně nafotil výše uvedený postup, a k tomu odstranil některé dětské nemoci. Fotky jsou za umělého osvětlení, ale snad viditelné celkem dobře...

Na začátku mám slepený kokpit (na obrázku vhůru nohama), jednotlivé části trupu a jejich v obvodu zkrácené kopie ze čtvrtky 160g. Navíc jsou kopie posunuté kousek dopředu a zezadu useknuté. U vnitřku čumáku je uříznutá část, kam se lepí obvykle první žebro, poslední část je naopak až nakonec. Žebra stačí jedno na spoj, zde zrovna u Ferrari 158 je situace komplikovanější, bo čumák je prohlý dovnitř a relevantní žebra mají různý tvar:
Obrázek

Do zadní části vlepím kokpit, přičemž spodní část nechávám stále otevřenou. Následně případně upravím kopii, nesedne-li úplně přesně. Poté ji vlepím dovnitř (hlídám nezalepení místa pro spodní chlopeň), přimáčknu, aby všude doléhala a poté uzavřu spodek vlepením spodní chlopně. Lze to i bez otevřeného spodku, ale musíte být rychlejší než zasychání lepidla :) :
Obrázek

U prostředního dílu (či dílů, je-li jich víc) vlepím čtvrtku už jednoduše, tak, aby přesahovala dopředu a naopak vzadu zůstal prostor pro nalepení na následující díl. Příliš velké přesahy případně odstřihnu a je-li změna úhlu příliš velká, tak i nastřihnu:
Obrázek

Zezadu (z širší strany, tedy s výjimkou posledního dílu) nasunu žebra na hranu spoje, a případně posichruju lepidlem:
Obrázek

Nakonec spojím jednotlivé části dohromady. Dá se to pěkně vyzkoušet nasucho, případně včas zaretušovat, pokud při řezání vznikly drobné vady:
Obrázek
Obrázek


Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 hostů

cron