Podlepování

Zlepšováky, vychytávky
John
Příspěvky: 187
Registrován: 05 červen 2004 16:15
Bydliště: Praha

Podlepování

Příspěvekod John » 09 leden 2014 13:08

Je mi jasné, že už se to probíralo v různých tématech, ale nedaří se mi.

Podlepoval jsem velkou plochu (spodek vozu) tak, že jsem díl podlepil kancelářským papírem a hned ještě papírem gramáže 100, aby vznikl sendvič. Použil jsem naředěný herkules. Vše jsem vložil mezi několik savých papírů, na rovné poličce zatížil stohem knih a nechal 24 hodin schnout. Díl však byl po vyschnutí prohnutý (boky se zvedaly nahoru).

Mohli byste mi prosím poradit, jak zařídit, aby díl byl opravdu rovný?

díky moc.

miro
Příspěvky: 184
Registrován: 30 prosinec 2008 16:10
Bydliště: Praha 4

Re: Podlepování

Příspěvekod miro » 09 leden 2014 13:31

To prohnutí je způsobeno rozdílnou savostí jednotlivých vrstev papíru. Nejjednodušší řešení je neředit tolik Herkules.
Ale z mé zkušenosti se ideání roviny stejně nikdy nedosáhne. Ale to vůbec nevadí, protože se to srovná až k tomu začneš přiepovat daší díly (bočnice, kokpit, ...).
Takže si s tím vůbec hlavu nelámej. ;)
Pod nožem: Lola Hass THL-2, 1986, Patric Tambay
Hotovo : 95
Buffer : hodně (něco na důchod ...)

Uživatelský avatar
Ali
Příspěvky: 1529
Registrován: 24 květen 2009 12:28
Bydliště: Lysice

Re: Podlepování

Příspěvekod Ali » 09 leden 2014 14:23

Na podlepování velkých ploch, které se nemají tvarovat (např. podlaha) je ideálním řešením suché lepidlo (např. rtěnkový Kores). Existují i lepidla ve spreji, ale ty jsem nikdy nezkoušel, Kores mi plně vyhovuje.

John
Příspěvky: 187
Registrován: 05 červen 2004 16:15
Bydliště: Praha

Re: Podlepování

Příspěvekod John » 09 leden 2014 15:01

Díky za odpovědi.

Ohledně Koresu jsem měl obavy (a také jsem to v nejedné diskuzi kdysi kdesi četl), že by to časem mohlo povolit

Uživatelský avatar
Zdeněk-TEO
Site Admin
Příspěvky: 2763
Registrován: 20 srpen 2006 13:48
Bydliště: Havlíčkův Brod
Kontaktovat uživatele:

Re: Podlepování

Příspěvekod Zdeněk-TEO » 09 leden 2014 15:11

Koresem podlepuji už docela dlouho. Zatím nijak na modelech nepozoruji, že by něco povolilo a rozlepovalo se. Je ale pravdou, že i s koresem se podlepené plochy mírně prohýbají, ale vždy to je méně, než plochy napatlané řídkým herkulesem. Díly pod zátěží nenechávám extra dlouho (cca do půl hodinky) a zpracuji je ve stavu jakém jsou...mírně pokroucené v rukách narovnám a nalepím rubové části, takto opět dám pod zátěž a zpracuji jakmile mám připravené díly, které se následně na dané části lepí.....teoreticky vzato....suchý díl (po 24 hodinách) se už bude hůř přizpůsobovat tvarům, které je potřeba docílit, než ten mírně od lepidla navlhlý.
PATLU ZDAR a výměnným čepelkám do Olfy ZMAR!!!
Nová Galerie

peyrac
Příspěvky: 36
Registrován: 03 leden 2010 15:21
Bydliště: Braňany

Re: Podlepování

Příspěvekod peyrac » 09 leden 2014 21:08

Ahoj,
jen bych ze své zkušenosti z podlepováním rozměrově větších dílů naředěným herkulesem doplnil, že rozdílná nasákavost jednotlivých gramáží a typu papíru vede k rozdílné délkové deformaci (protažení) jednotlivých vrstev a vzniklé pnutí na lepené spáře vede k deformacím ("nadzvednutím" a zkroucením) zvláště rohů a okrajů (čím větší díl, tím větší deformace). Proto vodou šetřit a věnovat maximální pozornost promíchání lepidla a nanesení jeho co nejtenčí vrstvy v co nejkratším čase. V současnosti experimentuji s vytištěním dílů, které potřebují zpevnění podlepením, na samolepící papír, který nalepuji na podklad např. z kladívkové čtvrtky a pod. v závislosti na "druhu" prvku.

Uživatelský avatar
blazotom
Příspěvky: 63
Registrován: 28 prosinec 2013 15:50
Bydliště: Ostrava

Re: Podlepování

Příspěvekod blazotom » 09 leden 2014 22:39

Já osobně podlahy podlepuji na kartón tl. cca 1mm z jedné strany oboustranou lepící páskou. (spodek podlahy + oboustrana paska + karton + herkules + vrchní část podlahy) a nechám cca 12-24hodin proschnout pod zátěží. Doba je podle toho než se k tommu dostanu zpět.

John
Příspěvky: 187
Registrován: 05 červen 2004 16:15
Bydliště: Praha

Re: Podlepování

Příspěvekod John » 10 leden 2014 08:51

Díky všem za odpovědi. Koresem jsem kdysi jeden model podlepoval, ale od daleko zkušenějšího kolegy se mi hned dostalo reakce, která mi připomněla hru "proč se Cimrman nestal virtuosem": "Nyní umíš hrát jako obstojný amatér. Chceš-li být však virtuosem, musíš vše, co jsi dosud hrál smyčcem před kobylkou, hráti za kobylkou". - Kolega radil podlepovat jedině Herkulesem a ne tou bílou lepicí pastou.

Předpokládám, že Koresem bez problémů podlepujete vše včetně třeba křídel jak svislých částí tak tvarovaných vodorovných. Ale co třeba závěsy kol?

Ještě jednou díky

Uživatelský avatar
Ali
Příspěvky: 1529
Registrován: 24 květen 2009 12:28
Bydliště: Lysice

Re: Podlepování

Příspěvekod Ali » 10 leden 2014 10:20

Koresem podlepuji defakto všechno, krom malých dílků (na ně se kores nenanáší moc pohodlně)

Uživatelský avatar
hepyno
Příspěvky: 1029
Registrován: 24 říjen 2003 12:16
Bydliště: Trnava

Re: Podlepování

Příspěvekod hepyno » 10 leden 2014 10:34

Ja aj tie. Kores totiž nenanášam na podlepovaný diel, ale na papier, ktorým podlepujem.
Dopracovali k tomu, že ak niekto ukradne 1000 korún, je to vlastne v poriadku. Aj keď klamal (a klame ďalej), krádež nepriznal, neospravedlnil sa a peniaze nevrátil, pretože teraz už (možno) nekradne.

galéria cashpick

Ivan.Šimeček
Příspěvky: 985
Registrován: 23 srpen 2008 19:35
Bydliště: Buzulucká 322 , 41603 Teplice
Kontaktovat uživatele:

Re: Podlepování

Příspěvekod Ivan.Šimeček » 10 leden 2014 10:56

Já si většinou koresem podlepím větší díly(podlaha,kokpit,spoilery,atp),docela se mi osvědčíli natřít koresem obě slepované plochy,slepím k sobě a pár minut nechám zaschnout.Potom vložím do knihy na vylisování,zhruba tak do druhého dne a nemám s tím problémy.Na vše ostatní jen Herkules.
Všichni,kdo jsme podlehli lepení papíráků,jsme GOGO

Uživatelský avatar
Stinger78
Příspěvky: 537
Registrován: 24 listopad 2010 21:54
Bydliště: Bruntál

Re: Podlepování

Příspěvekod Stinger78 » 10 leden 2014 14:55

Přidám se do rodiny Koresovců. Nemám ani problém se závěsy kol. Jediné, co si musím hlídat a dát tomu víc času, je když podlepuju vizitkami - tam tomu musím dát víc času na zaschnutí.
Jinak jako zátěž používám skleněný kvádr, který jsem kdysi dostal jako cenu v bývalé práci :lol: Má ideální velikost na modely 1:24 :lol:
Vždyť ty modely se samy neudělají...

Uživatelský avatar
michal antonický
Příspěvky: 206
Registrován: 17 únor 2010 10:10
Bydliště: Praha 4
Kontaktovat uživatele:

Re: Podlepování

Příspěvekod michal antonický » 10 leden 2014 21:54

Lepší než Kores je Pritt, alespoň co se chuti týče.... :P

Vážně, ač už nelepím, tak to mám vyzkoušeno, stejně jako bývalé kolegyně - grafičky v ábíčku. Olíznout a rozetřít.

Jinak je Pritt sladký a Kores hořký.....

Add. Podlepovat kartonem 1 mm podvozky je barbarství, tak tlusté desky to fakt nejsou....

makr
Příspěvky: 219
Registrován: 06 leden 2011 23:59
Bydliště: Charvátce
Kontaktovat uživatele:

Re: Podlepování

Příspěvekod makr » 14 srpen 2014 21:21

Ahoj všem.
Já zkusil jednou, vlastně dvakrát podlepovat Koresem a nebyl jsem s tím moc spokojený. Za prvé mi lepidlo "pouštělo" nerovnoměrně tlusté vrstvy a práce s ním byla závislá na teplotě. Když bylo teplejší počasí, bylo jemnější a po při nanesení se mi nikdy nepovedla stejná vrstva po celé ploše. Po vytvrzení pak byl dílek takový "hrbolatý".
Další důvod, proč jsem přestal Kores používat je, že po podlepení je díl (budeme li se bavit o podlaze) stále velmi pružný, což mi vůbec nevyhovuje. Proto jsem začal podlepovat "Herkulesem", který ale rozhodně neředím. Čím více vody, tím hůře. Původně jsem si totiž myslel, že když ho naředím, že se lépe rozetře, ale to není pravda. Naopak. Voda se rychleji vsákne a zbývající vrstva lepidla je po vsáknutí vody taxtrašně malá, že de fakto okamžitě "zavadne" a po přiložení podlepovaného dílu nedrží. Naučil jsem se tedy podlepovat "Herkulem", ale nikdy ho pro tento druh použití neředím. Někdy ho naleju na podlepovaný materiál a rozetřu třeba kouskem sololitu (dříve jsem používal zbytek zlomeného pravítka) a rychle na něj díl položím, prstem zlehka zahladím a šoupnu mezi dvě destičky z MDF desky, která ještě "dovytáhne" zbývající vodu. Po vytrzení je deska dostatečně tuhá a není třeba, aby byla zároveň moc tlustá, například kartonová. Pokud se po vytrzení dílek trochu prohne, bez milosti ho "dorovnám" běžnými donucovacími prostředky. Výhoda je ale jeho tuhost, takže není třeba nějakých něžností. :-O
Tohle vše se mi osvědčilo, je ale třeba říct, že formule stavím v měřítku +- 1:17 a papír, na kterém mám model vytištěný je většínou 250g. To je velký rozdíl, než u "klasiků" na 120g papíru. Tam je třeba mít jiné postupy. Přesto je ale možné něco z výše popsaného použít. Je však třeba to vyzkoušet a uvidíš sám.
Ahoj a dílu zdarec.
Martin

Uživatelský avatar
samotr9
Příspěvky: 106
Registrován: 09 září 2011 11:44

Re: Podlepování

Příspěvekod samotr9 » 28 září 2014 22:24

Trošku přiliju oheň. Herkules vždy prohne plochy, je jedno jak dlouho je to pod zátěží. Moje osobní zkušenost. Na malé dílky, to nevadí, ale na větší plochy to není ono. Používal jsem i oboustrannou lepící pásku, průšvih nastane po určité době, některé oboustranky nedrží (což je ještě v poho), v horším případě, lepidlo z nich prosákne na vnější díl a znehodnotí model. Na podlahu formulky je oboustranka dobrá, na ostatní modely je to s nejvyšší opatrností, začal jsem radši preferovat, že u velkých ploch nelepím celých 100% stran, ale jen část a aby se to drželo. Snad jsem to dobře napsal.
Popřípadě popíšu více do detailněji.


Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host

cron