Podrobnější postup lepení kola po vzoru poláků

Zlepšováky, vychytávky
Uživatelský avatar
Zdeněk-TEO
Site Admin
Příspěvky: 3133
Registrován: 20 srpen 2006 13:48
Bydliště: Havlíčkův Brod
Kontaktovat uživatele:

Podrobnější postup lepení kola po vzoru poláků

Příspěvekod Zdeněk-TEO » 13 leden 2008 12:23

Byl jsem požádán jedním z nás o podrobnější návad jak na kola.

Uvolil jsem se a při stavbě ISO-Marlboro jsem nafotil tak nějak jak to vlastně dělám aby bylo kolečko dosti dobré a na ose nešmajdalo.

Připravil jsem si díly na jedno přední a postupně fytil.
Obrázek
Boky kol a jejich průměr jsem si vypočítal s délky pláště originál dílku z vystřihovánky. Tak jsem si vyříznul s 1mm tlustého kartonu jedno kolečko a to obmotal na zkoušku stočeným dílem běhounu, abych zjistil jestli bude tento průměr postačující. V obou případech - menšího nebo většího průměru jsem proceduru na odzkoušení nově vyříznutého boku opakoval. Samozřejmě, že nevyhovující díl jsem smetl ze stolu aby se mi na něm nepletl. Podle dobrého dílu jsem pak vyříznul Olfou další zbytek boků na obě přední kola.

Plášt disku jsem přilepil na proužek papíru stejně širokého jako běhoun kola, tím mi vzniknul základ pro disk.Mezi proužky uprostřed vznikla mezera pro nalepení čel disků, a že byla 3,3mm tak jsem zvolil variantu tuto mezeru mezi čely vyplnit opět kartonem což budou tři kolečka 1mm tlustého kartonu vedle sebe nalepená a vyřezaná podle průměru čela disků.Tak jsem si opět z kartonu vyříznul jeden kousek a ten také odzkoušel na svinutém pásku,aby kolečko nebylo ani velké ani malé.

Tři kolečka jsem slepil dohromady na ose tak že jsem při tom dbal na to aby mi po slepení nešmajdaly a neházely do somičky. To je donré pro výsledný vzhled a šmajdavost kola jako takového.Vzniklý celek čel jsem začal lepit do proužku až z toho vzniknul celý disk.
ObrázekObrázekObrázek

Takto vzniklý disk je potřeba nějakým způsobem dostat do boků kola. To jsem udělal tak,že průměr disku + nějaká ta desetinka 2 - 3 destinky milimetru, počítám totiž že na průměru disku musím přičíst i tlouštku papíru nalepeného pruhu vnějšího pláště disku. Tak a tento průměr zkušebně na nějakém zbytku kartonu vyříznu a odzkouším do něj zasunot hoptový disk tak aby se mi do této díry vlezl bez násilý lehce a při tom nebyl volný. Jakmile je to OK, tak vyříznu tuto díru do všech boků pneu a můžu začít s osazování na disky. Tak mi vzniknou kola bez pláště. Ten pak nalepím postupně ovinutím a přilepením na chlopeň a tím uzavřu celé kolo. Zaretušuji vnější průměry na bocích v místě přilepení nabombírovaných boků z vystřihovánky. Přilepím, doladím, dohladím a případně ještě doretušuji. A kolo je tím pádem hotové.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
ObrázekObrázek

No a zadní kola .... to je trošinku jiná kapitola, tam se musí počítat i s jinak nabombírovanýma boky a taky tím, že disky nejsou vždy jen kolmé, ale i sešikmené a různé jejich průměry. Tam se musí bádat a počítat o krapet více. Pokud chcete takovej podrobnější postup i na zadné kolo, myslím, že nebuide problém jej zhotovit. S pozdravem Zdeněk.
PATLU ZDAR a výměnným čepelkám do Olfy ZMAR!!!
Nová Galerie

Uživatelský avatar
Jerry
Příspěvky: 62
Registrován: 24 září 2004 17:33
Bydliště: Blansko

Příspěvekod Jerry » 13 leden 2008 16:04

Zdenky prosim Te, nepridal bys detail spojeni behounu k sobe??

Uživatelský avatar
Zdeněk-TEO
Site Admin
Příspěvky: 3133
Registrován: 20 srpen 2006 13:48
Bydliště: Havlíčkův Brod
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Zdeněk-TEO » 13 leden 2008 16:12

Běhoun spojuji pomocí chlopně. Běhoun začínám lepit a namotávat právě, že od té chlopně a po dotočení konec volného běhounu nalepím na tu chlopeň.
ObrázekObrázek

Chlopeˇje užší než běhoun minimálně o dvě tlouštky boku vyřezaného z kartonu, to aby nepřekážela a nedělala tam pasuku v podobě třeba nějaké nežádané boule. Prostě se vleze mezi boky a zároveň je připravena pro ukončení opláštění kola běhounem.
PATLU ZDAR a výměnným čepelkám do Olfy ZMAR!!!

Nová Galerie

Uživatelský avatar
Zdeněk-TEO
Site Admin
Příspěvky: 3133
Registrován: 20 srpen 2006 13:48
Bydliště: Havlíčkův Brod
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Zdeněk-TEO » 13 leden 2008 23:29

Tak jsem se dostal i k zadnímu kolu. Tady je postup podobný jen v několika bodech je odlišný protože toto kolo je jednoduchší konstrukce. Na disku má také dvě kolmá čela, ale to jedno je menší a plášt disku je tím páderm do kuželu a s tím se musí také počítat.
Opět jsem si připravil pásek pro plášt disku, tentokrát ale o 1 mm širší než je plášt dezénu kola. A proč? Protože boky pneu jsou bombírované tak, že vnější průměr mezi oběma boky má menší vzdálenost než vnitřní u pláště disku. A aby mi pak bok pneu neodstával od disku tak jsem vyříznul pomocné kolečko na bok pneu z 0,5mm tlustého papíru, tím i získám právěže ten 1 mm navíc pro pásek na plášt disku.
Obrázek
Na proužek pro disk nalepím jen ten proužek co má být kolmé čelo disku bez kuželu a celý prožek stočím a slepím.Originál proužek uvnitř tvoří jakýsi doraz na který jsem schopen přitisknout čelo disku a zevnit zavařit lepidlem.
Obrázek
Připravím si druhé čelo na které přilepím kuželovou část pláště vnějšího disku a ten pak přilepím do vzniklého pláště natlačením až co to jde.
ObrázekObrázekObrázek
Na takto vzniklý disk nasunu a přilepím boky kol. A plášt stejným způsobem jako u předních kol. Stejně pak i nabombírované boky pneu a vše nakonec doladím retuší.
ObrázekObrázek
Obrázek

U zadního kola kde vnější disk tvoří pouze kužel, se tonto zalepí do pláště podobně jako ten kuželový s kolmým čelem.
PATLU ZDAR a výměnným čepelkám do Olfy ZMAR!!!

Nová Galerie


Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti