Zjednodušenější postup lepení kola
Napsal: 13 červenec 2008 11:48
Jak se na různých papíráckých akcích potkáváme a vyměňujeme si své zkušenosti a poznatky s lepení modelů a vytvářením si svých vlastních technologických postupů, tak došlo i na změnu postupu lepení kol v mém případě, kdy jsem si vzal vzor od jednoho našeho kolegy Víti Nováka a poupravil jsem již zde prezentovaný postup lepení kol podle vzoru poláků.
Jedná se o zjednodušení předešlé technologie a vypuštění složitého sestavován disků kol.
Jedná se tedy o následovné.... Plášt, v tomto případě laserem vypálená dezén suchého typu, jsem podlepil kanclákem pro jeho zpevnění, vytvaroval a spojil pomocnou chlopní užší o 2 - 3 mm než je sám běhoun. To z důvodu aby mi tato chlopeň nepřekážela při vlepování boků zhotovených z 1 mm tlusté strojní lepenky, do které je zalepen disk kola zhotovený klasickým způsobem a na který se pak nalepí bombírovaný bok pneumatiky. U rovných čel disků je zevnitř pro jejich zpevnění nalepen zkytek vyříznutý z lepenkové bočnice.
Tento postup je focen při lepení předního kola k modelu BAR 005 a tím pádem zde chybí středová dírka pro osazení na osu ze špejle
1 - připravený bok ze strojní lepenky a klasicky slepený disk kola
2 - vlepený disk do bočnice a připravený zbytek co se vyříznul OLFA kružítkem z bočnice a nalepený na rub disku kola. U zadního kola je nutno udělat dírku pro osu ze špejle ( např vyvrtáním nebo protlačením špejle přes čelo disku a následným odstraněním otřepu oříznutím klasickou žiletkou)
3 - takto vzniklý bok se zasune do vzniklého pláště, podotýkám, že vše je k sobě zhotoveno tak nějak téměř na těsno, vložený bok do pláště samovolně nevypadne a ani plášt neroztáhne...
4 - bok kola se v plášti zafixuje nanesením lepidla zevnitř, tzv způsobem koutového sváru...nechá se to pěkně zaschnout, mezi tím se zhotoví druhý bok obdobným způsobem. Poznámka: pokud je čelo disku do kužele, nejde v tomto případě použít zbytek lepenky vyříznuté z bočnice na zpevnění čela disku....
5 - druhý bok kola se vlepuje do pláště trošku odlišným způsobem. lepidlo se nanese na vnitřní hranu pláště, bok se položí na podložku a celé kolečko se nasune na bok. Tímto dokážeme také zapezpečit rovnoměrné zasunutí bočnice do pláště a předem nanesené lepidlo pak bok kola zafixuje v jeho požadované poloze. A i na tento bok se v zápětí nalepí vybombírovaný bok pneumatiky.
6 - posledním krokem pro lepší vzhled pneumatiky je vyhlazení přechodu pláště s bokem kola. Toto vyhlazení třeba násadou od skalpelu dosáhneme plynulého a oblého přechodu mezi pláštěm a bokem a nebude tak tento přechod vzhledově ostrý. Prostě ten ostrý přechod hlazením jakoby otupíte.
7 - a konečná fáze: kdo má možnost, může celé kolečko nabarvit třeba barvou AGAMA 36M barva pneumatik, jako to dělám já. Nebo si namíchá daný odstín z barviček, které má k dispozici
Takto nějak jsem za pomocí jiných zkušeností zjednodušil výrobu kol pro modely formulek. Děkuji za pozornost a doufám, že Vám ostatním tato technologie také pomůže při výrobě tak zásadního detailu modelu F1.
Jedná se o zjednodušení předešlé technologie a vypuštění složitého sestavován disků kol.
Jedná se tedy o následovné.... Plášt, v tomto případě laserem vypálená dezén suchého typu, jsem podlepil kanclákem pro jeho zpevnění, vytvaroval a spojil pomocnou chlopní užší o 2 - 3 mm než je sám běhoun. To z důvodu aby mi tato chlopeň nepřekážela při vlepování boků zhotovených z 1 mm tlusté strojní lepenky, do které je zalepen disk kola zhotovený klasickým způsobem a na který se pak nalepí bombírovaný bok pneumatiky. U rovných čel disků je zevnitř pro jejich zpevnění nalepen zkytek vyříznutý z lepenkové bočnice.
Tento postup je focen při lepení předního kola k modelu BAR 005 a tím pádem zde chybí středová dírka pro osazení na osu ze špejle
1 - připravený bok ze strojní lepenky a klasicky slepený disk kola
2 - vlepený disk do bočnice a připravený zbytek co se vyříznul OLFA kružítkem z bočnice a nalepený na rub disku kola. U zadního kola je nutno udělat dírku pro osu ze špejle ( např vyvrtáním nebo protlačením špejle přes čelo disku a následným odstraněním otřepu oříznutím klasickou žiletkou)
3 - takto vzniklý bok se zasune do vzniklého pláště, podotýkám, že vše je k sobě zhotoveno tak nějak téměř na těsno, vložený bok do pláště samovolně nevypadne a ani plášt neroztáhne...
4 - bok kola se v plášti zafixuje nanesením lepidla zevnitř, tzv způsobem koutového sváru...nechá se to pěkně zaschnout, mezi tím se zhotoví druhý bok obdobným způsobem. Poznámka: pokud je čelo disku do kužele, nejde v tomto případě použít zbytek lepenky vyříznuté z bočnice na zpevnění čela disku....
5 - druhý bok kola se vlepuje do pláště trošku odlišným způsobem. lepidlo se nanese na vnitřní hranu pláště, bok se položí na podložku a celé kolečko se nasune na bok. Tímto dokážeme také zapezpečit rovnoměrné zasunutí bočnice do pláště a předem nanesené lepidlo pak bok kola zafixuje v jeho požadované poloze. A i na tento bok se v zápětí nalepí vybombírovaný bok pneumatiky.
6 - posledním krokem pro lepší vzhled pneumatiky je vyhlazení přechodu pláště s bokem kola. Toto vyhlazení třeba násadou od skalpelu dosáhneme plynulého a oblého přechodu mezi pláštěm a bokem a nebude tak tento přechod vzhledově ostrý. Prostě ten ostrý přechod hlazením jakoby otupíte.
7 - a konečná fáze: kdo má možnost, může celé kolečko nabarvit třeba barvou AGAMA 36M barva pneumatik, jako to dělám já. Nebo si namíchá daný odstín z barviček, které má k dispozici
Takto nějak jsem za pomocí jiných zkušeností zjednodušil výrobu kol pro modely formulek. Děkuji za pozornost a doufám, že Vám ostatním tato technologie také pomůže při výrobě tak zásadního detailu modelu F1.