Stránka 1 z 1

GP Číny 2008

Napsal: 19 říjen 2008 10:05
od Milanos
Tak jak se vám pánové líbilo solo v podání Lewise Hamiltona? Závod sice nuda, ale ty jeho drifty jsou parádní.

Napsal: 19 říjen 2008 10:45
od Ivan.Šimeček
Zdravím.Nechci vymejšlet hovadinky,ale vjednu chvíli mě napadalo,jestli má v autě všechno ok.Nějak moc podezřele dobře mu to upalovalo.Nic proti jeho umění,ale ten pocit jistého zvýhodnění bych tam cítil. :?

Napsal: 19 říjen 2008 11:32
od Milanos
Zvýhodnění vůči komu Ivane? Vůči Kovalainenovi? Bych se ani nedivil, vždyť Heiki toho letos ať už svou nebo cizí vinou moc nepředved a o titul bojuje Lewis, takže si myslím, že tam byl to mohlo projít.

Napsal: 19 říjen 2008 11:55
od Ivan.Šimeček
Víš,já jsem to asi špatně podal.Je jasný,že ohledně Kovalainena to je bez komentáře,Lewisovi jde o titul,ale napadlo mě jestli tam nevyšpekulovali zase nějakou vychytávku,něco co by zas mohlo být na hraně s předpisy,jestli mi rozumíš.To auto jelo až moc bezvadně.No možná přeháním,jenom mě to tak prostě napadlo.Přeju mu to,i když víc McLarenu,než Lewisovi.Nakonec jsem to měřil s Ferrari tak musím vzít v potaz,že jim to letos prostě nějak nejede.
Asi jsem se na to moc zaměřil a nechal se unést.

Napsal: 19 říjen 2008 12:24
od Milanos
Ne rozhodně ne, to je v pohodě jak si to podal, každý má právo na názor. Jedni Hamiltona nemusí, já ho přímo zbožňuji, ne jako člověka, ale proto že vrátil do F1 styl projíždění zatáček bokem jako to bylo v éře Turbo motorů. Já odjakživa fandil týmům, které už v mistrovství dávno nejsou a jediný kdo mi zbyl z těch oblíbených je Williams, takže jsem tak trochu nestranej, ale Hamiltona mírně favorizuji právě proto že ví co je řízený smyk a vyžívá se v tom.

Napsal: 19 říjen 2008 18:22
od Ivan.Šimeček
Jo,to co jsi napsal je v pohodě a docela s tebou souhlasím.Nemužu říct, že Lewise nemusím,prostě to není muj kůň,jenom mám pocit,aby zas někdo něco na ně nevyštoural.To jakej má styl jízdy,tak s tebou souhlasím,v některých záběrech to bylo krásně vidět.

Napsal: 20 říjen 2008 08:44
od kvr
Co se týče toho "všeho ok", stále víc mi nesedí ta "jednotná" ECU od McLarenu.
Podívám-li se na minulý rok, tak za deště (kde se ECU projeví nejvíc) toho Hamilton příliš nepředvedl - v Německu dopadl jak sedláci u Chlumce, ve Fuji sice vyhrál, ale poté, co jeho hlavní soupeře eliminovala jedna nehoda a ve dvou případech chyba FIA, i tak měl ale problém za sebou udržet jezdce na slabších vozech.
Letos přišla "jednotná" ECU a najednou Hamilton drtí na vodě soupeře jak Schumacher za starých časů. Už na začátku sezóny navíc zmiňovalo pár jezdců po jízdě za jeho zády, že nechápou tu trakci na výjezdech.

Samozřejmě jsou nějaké povolené způsoby, jak ECU modifikovat a může to být jen lepší výsledek jejich práce, ale... Podívám se na Kovaleinena a ten, ne že by byl excelentní, ale pokud mu to minulý rok někde šlo, bylo to právě na vodě a loni tam získal své nejlepší umístění. To mě spíš přesvědčuje o tom, že ten systém legální není a ani druhý jezdec nedostal důvěru jej používat...?

Mosley nedávno zmiňoval návrh používat v rámci snížení nákladu jednotný motor. Setkal se dost často s ostrými reakcemi. Mi to přijde zhruba stejný nesmysl jako používat jednotnou ECU od jednoho z týmu...

Napsal: 20 říjen 2008 09:19
od Milanos
Nechci nikoho obhajovat, ale z čistě technického hlediska pokud není povolena kontrola trakce, jak by mohla ECU ovlivnit trakci na výjezdu? Jestli se nepletu tak u F1 bude vše digitalizované a sběr dat do ECU probíhá přes senzory a ECU následně vyhodnocuje posbíraná data a poskytuje poté "určitý" výstup pro další periferie, úkoly a činnosti. Zrovna ty bys měl dobře vědět, že trakce se dá ovlivnit jak směsí gumy, tak i jejím nahuštěním, zavěšením kola, nastavením podvozku a přítlakem vozu. Samo i dalšími faktory, tak proč to svádět na nelegální ECU? A co nejvíce ovlivňuje trakci je motor samotný, respektive jeho konfigurace. Mercedes může mít absolutně jinak přesazené čepy na klice a jiné pořadí zapalování než třeba Ferrari nebo BMW a to je sakra znát. Všichni žasnou na výkonem motorů, ale pro jízdu samotnou je důležitější kroutící moment a jestliže ten je vysokej a v potřebných otáčkách, pak to může dělat zázraky.

Napsal: 20 říjen 2008 11:52
od kvr
Kontrola trakce povolena sice není, ale to neznamená, že to nemůže někdo obejít. Celý princip je postaven na tom, že je tam kus softwaru, nějaké jádro, které se (teoreticky) nesmí měnit a pak nějaké části, které se měnit můžou (protože holt každý motor je trochu jiný, s původním softwarem nebyla většina týmů schopna ani nastartovat).
Kvůli tomu FIA doufá, že má kontrolu trakce pod palcem, protože (teoreticky) ty části, které se měnit mohou, by ji neměly ovlivnit.
Prakticky to bude asi podobné, jako v reálném softwarovém světě (viz nejrožšířenější systém - teoreticky to vyvíjí sami chytří lidé, testují se, ale v praxi bez všech antivirů a antispy, ale i s nimi, je doba prolomení do pár hodin). A to má McLaren výhodu, že si tam nějaké ty neoficiální zadní vrata může záměrně přidat...

K tomu zbytku - normálně bych souhlasil, ale: gumy mají všichni stejné, motor je zmrazený od konce roku 2006 (opět teoreticky, praxe je sice trochu jiná, ale tady by to nemělo mít velký vliv). Navíc, ty rozdíly v motorech nejsou už tak dramatické ve všech směrech a speciálně v zatáčkách je spíš problém, jak přenést výkon na dráhu - a tam je to už jen právě o ECU.
S nastavením, ať už zavěšení, podvozku, či nahuštěním, máš samozřejmě pravdu, jenže stále jsou tu ty dvě otázky - a) opravdu se McLaren tak drasticky zlepšil od roku 2007, b) opravdu se Kovaleinen za vodních podmínek tak zhoršil od roku 2007 ?

Napsal: 20 říjen 2008 12:10
od Milanos
Jo pokud mají možnost si do ECU napasovat částečně svůj soft, je tam určité podezření, to nepopírám, ale kde není soudce není ani žalobce.

K pneumatikám. Mohou mít všichni stejné gumy, ale důležité je jak se chovají na jakém autě, teplota (viz problémy Ferrari), nahuštění má každý vůz jiné a týmy navzájem jen těžko budou vědět jestli má McLaren tolik nebo tolik atmosfér a to taky hraje roli. Lewis má jiný styl než Heiki a tam budou gumy huštěny taky jinak...

K motorům, ty jsou sice zmraženy, ale každý tým má nějaký motor vyvinutý a s tím pracuje.

Jinak se bude chovat motor, který má pořadí zapalování 1-3-7-2-6-5-4-8 po 90° a jinak 1-8-3-6-2-7-4-5 s konfigurací "big bang" který má vždy párový zážeh po 15° a pak 165° nic. Motor s druhou konfigurací bude mít zcela určitě lepší průběh kroutícího momentu a lepší trakci, ale nižší maximální výkon a jelikož do útrob nevidíme, těžko se budeme dohadovat co kdo jede a jak mu to funguje na mokru s letošní řídící jednotkou a jak to fungovalo vloni s jinou.

Napsal: 21 říjen 2008 17:46
od kamen
K hackovaniu ECU - podla mna je hacker vzdy lepsi ako autor, tu by mal McLaren skor nevyhodu. Argument stylu jazdy na vode je trochu pritiahnuty za vlasy ( bez urazky). Hamilton vlani jazdil F1 prvy rok a bol angazovany viac - menej na poslednu chvilu. Predsa len ine kategorie formulí funguju inak ako F1. Tento rok uz ma nejake skusenosti a dokaze ich predat.

Napsal: 22 říjen 2008 10:19
od kvr
Ad hackování - v prvé řadě pleteš příčinu a důsledek. Autor, když chce, bude mít vždy výhodu ve zneužití své práce.

Ad voda - Hamilton byl připraven na F1 daleko líp než kdokoliv před ním (o tom se Kovaleinenovi mohlo jen zdát). To, že se McLaren tvářil, že vlastně neví, jestli ho vzít už v roce 2007, byla jen mediální hra s jasným koncem. Zkušenosti už tak mohl nabrat spíš při závodních situacích, nikoli nějak výrazně při standardní jízdě, ať už na vodě či suchu.

Napsal: 22 říjen 2008 11:06
od Woodstock
Ehm.. ono ECU nedělá McLaren F1 ale McLaren Electronics Systems a Microsoft dohromady...

ECU sestrojil McLaren Electronics Systems ve spolupráci s Microsoftem a bude používána v letech 2008 až 2010.

http://www.f1sports.cz/index.php?CenterContentExec=CenterDetailAktualita&id_document=16872&param1=16872


Většina dalších webů se v souvislosti s ECU zmiňuje pouze o Microsoftu... Takže s výhodou McLarenu ohledně ECU bych to neviděl tak žhavý jak se to může zdát.

Napsal: 22 říjen 2008 13:02
od Cashpick
Osobně si myslím, že právě proto, že je ECU spojena s McLarenem všechny ostatní týmy si udělali dokonalý audit této jednotky.
Řešilo se to už před sezónou a mě to přijde trochu jako mírná paranoia odpůrců McLarenu.

Na Hamiltona můžeme mít různý názor a přiznám, že to není můj oblíbenec, ale jeho výsledky prostě přisuzuji kombinaci vůz jezdec. Víc než nepovolená technická podpora mě trápí nejasná interpretace udělování trestů, kdy mi tuto sezónu přijde, že si komisaři hází korunou.

A nakonec i kdyby to tak s ECU a McL bylo (jako se již v historii F1 několikrát stalo) tak kde není žalobce není soudce. Všechno se dá odhalit a to tím spíš s penězi, které stáje F1 do svého sportu nalévají...

Napsal: 22 říjen 2008 13:15
od kvr
Což by, vzhledem k děravosti Microsoft software, jen potvrzovalo výše řečené :)

Teď vážněji: Microsoft s ECU nemá společného naprosto nic. Různé zdroje se rozcházejí v tom, jestli k tomu dodává nějaký externí SW nebo je tam úplně jen pro okrasu, nicméně v samotné ECU po něm není ani stopa (naštěstí, asi bychom byli rádi, kdyby dojela aspoň první osmička ;) ). Obecně se soudí, že právě to byl důvod k vybrání MES+MS - Bernie se je tam snaží dostat už nějaký ten rok, jde o čistě obchodní zájmy - mít tam jednu z největších SW společností, na tom, že je tam nejspíš jen značka, až tak nezáleží...

To, že je McLaren Electronics Systems oficiálně separátní společnost, není až tak podstatné. Stejně jako McLaren F1, je součástí McLaren Group, a jejím jediným odběratelem ECU před 2008 byl McLaren F1. Ta provázanost je tam myslím zřejmá. Oproti třeba Magneti Marelli, mezi jejíž odběratele patřily mj. i hlavní soupeři let minulých - Ferrari a Renault.

Ad žalobce a soudce - no právě, tyhle věci jsou dost těžko prokazatelné, viz třeba případ Benettonu a Williamsu v roce 1994. A to byla doba, kdy proti dnešním ECU šlo o jednoduché hračky...