Williams FW 07

Jó, když jsem byl mladší, to byly formule
Uživatelský avatar
Robert Blaschke
Příspěvky: 2327
Registrován: 28 červenec 2008 20:25
Bydliště: teraz Košice
Kontaktovat uživatele:

Williams FW 07

Příspěvekod Robert Blaschke » 03 září 2013 18:47

Vie niekto niečo bližšie, prečo boli FW07 tak dobré? Mali nejaké technické riešenie, ktoré ostatní nemali? (uchytenie a pohyb zásteriek?), alebo to bolo proste len súhrou celého designu toho voza, že mal tak dobrý prítlak a balanc?
Naposledy upravil(a) Robert Blaschke dne 16 červenec 2017 08:31, celkem upraveno 1 x.
2008: FW30 -2009: F60, MS80 -2010: 312B, T127, RB6 -2011: 500,W02 -2012: FW18, R26 -2013: MP4/23, F2004 -2014: FW15C, MP4/19, 312-67 -2015: P57 -2017: 158, FW32, MP4/5B -2018: VJM10 -2019: FD04, RB9, FW42, 126C3 -2020: 017, W196, 701 -2021: C29, SF16-H -2022: T51, BAR6 -2023:25 T53,-2024:B197
http://www.formule1.org/forumteam/

Uživatelský avatar
Rado Radevicz
Příspěvky: 570
Registrován: 16 září 2008 21:06
Bydliště: Praha 4
Kontaktovat uživatele:

Re: Williams FW07

Příspěvekod Rado Radevicz » 03 září 2013 20:09

Ahoj, žádnou úvahu jsem na tohle téma nečetl, po technické stránce auto žádné novinky nepřineslo, auto bylo kopií Lotusu 79, v začátku nedotáčivé. Podle mě hráli silnou roli rozpočet a pilní mechanici, auto bylo lehce nastavitelné a v neposlední řadě kvalitní piloti, Jones uměl dát dobrou zpětnou vazbu mechanikům.
Vydavatelství Modely F1 - - Formule 1 a sportovní vozy

Uživatelský avatar
Robert Blaschke
Příspěvky: 2327
Registrován: 28 červenec 2008 20:25
Bydliště: teraz Košice
Kontaktovat uživatele:

Re: Williams FW07

Příspěvekod Robert Blaschke » 03 září 2013 20:19

Dik za komentár. Ja som toto obdobie formulu vôbec nesledoval, ale teraz keď vidím Tvoje a Michalove modely z toho obdobia, hovorím si - všetky vyzerajú temer rovnako - v čom teda spočíval úspech resp. neúspech?
Možno je fakt dôležitou veta z Wikipedie: "Head may have had a better grasp of the (ground effect) principles than even Chapman" - že Head lepšie uchopil princíp wingcaru, než samotný Chapman. A ako hovoríš, mali dobrý rozpočet a asi veľa strávili v tuneli a prišli na to, čo je podstatné, aby auto bolo rýchle aj na rovinke aj v zákrutách.

Jazdci - neviem, vyzerá to tak, že každý skúsený jazdec bol schopný s tými autami bojovať o čelo.
2008: FW30 -2009: F60, MS80 -2010: 312B, T127, RB6 -2011: 500,W02 -2012: FW18, R26 -2013: MP4/23, F2004 -2014: FW15C, MP4/19, 312-67 -2015: P57 -2017: 158, FW32, MP4/5B -2018: VJM10 -2019: FD04, RB9, FW42, 126C3 -2020: 017, W196, 701 -2021: C29, SF16-H -2022: T51, BAR6 -2023:25 T53,-2024:B197
http://www.formule1.org/forumteam/

Uživatelský avatar
Rado Radevicz
Příspěvky: 570
Registrován: 16 září 2008 21:06
Bydliště: Praha 4
Kontaktovat uživatele:

Re: Williams FW07

Příspěvekod Rado Radevicz » 03 září 2013 20:32

To je pravda, wingcary byly na řízení dost primitivní, byly jako auta na autodráze, vyjet zatáčku, najet na stopu a dát plný plyn. Klíčové pro jezdce asi bylo dobře auto poznat, vyladit a umět ho v tréninku s mechaniky nastavit, to už každý neumí. A samozřejmě být konzistentní ve spolehlivosti po co nejdelší dobu.. ;)
Vydavatelství Modely F1 - - Formule 1 a sportovní vozy

Uživatelský avatar
Henrich Sobotka
Příspěvky: 1351
Registrován: 26 září 2011 21:13
Bydliště: KPS
Kontaktovat uživatele:

Re: Williams FW07

Příspěvekod Henrich Sobotka » 06 září 2013 09:33

Neviem, či teraz nenapíšem nejakú hlúposť, ale zdá sa mi, že williams bol o niečo menší ako lotus?! Niečo sa mi marí, z toho obdobia bol som sice fracek, ale viem, že takéto rozhovory išli. Neviem, či to nebola FW08?
henkie
Fittipaldi F6A, Surtees TS14, Ensign N175, Prost AP03, Ferrari 156/85

Uživatelský avatar
Rado Radevicz
Příspěvky: 570
Registrován: 16 září 2008 21:06
Bydliště: Praha 4
Kontaktovat uživatele:

Re: Williams FW07

Příspěvekod Rado Radevicz » 06 září 2013 11:03

Podle mě byl FW07 rozměrově zhruba nastejno jako Lotus 79, FW08 bylo určitě malé auto.
Vydavatelství Modely F1 - - Formule 1 a sportovní vozy

Uživatelský avatar
Henrich Sobotka
Příspěvky: 1351
Registrován: 26 září 2011 21:13
Bydliště: KPS
Kontaktovat uživatele:

Re: Williams FW07

Příspěvekod Henrich Sobotka » 06 září 2013 11:13

Rao môže byť. Mohol by niekto porovnať model lotusu 79 od P. Špinlera s Tvojou O7! Ja ich mám zlepené oba, ale od p. Vyškovského a pri všetkej úcte by som to asi neriešil hoci ten Lotus je asi o 0,5 cm dlhší.
henkie
Fittipaldi F6A, Surtees TS14, Ensign N175, Prost AP03, Ferrari 156/85

Uživatelský avatar
Rado Radevicz
Příspěvky: 570
Registrován: 16 září 2008 21:06
Bydliště: Praha 4
Kontaktovat uživatele:

Re: Williams FW07

Příspěvekod Rado Radevicz » 06 září 2013 12:15

Stačí porovnat rozvory a rozkoly náprav obou vozů, i když se rozvory běžně během ročníku měnily, ale né nijak výrazně. Potom vychází rozvor Lotusu v 1/24 delší o 2mm, v závorce je údaj po konverzi do měřítka.

Jen pro zajímavost, pro prodloužení rozvoru se používal tzv. space bar, který se umisťoval většinou do prostoru mezi motor a převodovku, nebo přestavbou zavěšení.

Williams FW07

rozvor: 2692 mm ( 11,2 cm )
přední: 1738 mm
zadní: 1600 mm

Lotus 79

rozvor: 2743 mm ( 11,4 cm )
přední: 1730 mm
zadní: 1630 mm
Naposledy upravil(a) Rado Radevicz dne 06 září 2013 15:46, celkem upraveno 1 x.
Vydavatelství Modely F1 - - Formule 1 a sportovní vozy

Uživatelský avatar
michal antonický
Příspěvky: 206
Registrován: 17 únor 2010 10:10
Bydliště: Praha 4
Kontaktovat uživatele:

Re: Williams FW07

Příspěvekod michal antonický » 06 září 2013 15:03

Přesně tak jak píše Rado....

U nového ATS jsem zmešoval tuto část motoru, aby seděl rozvor.

U Tyrrellů 011 je zase rozdíl ve sklonu přední nápravy (odklon ke středu vozu, nebo naopak), rozdíl mezi typem 011/81 a 011/82.

Pokud vím, tak sklon dokázalo měnit vícero týmů, proto také někde uvádějí dvojí rozvor. Ty se pak měnily podle různých tratí - rychlý okruh = delší rozvor a naopak.

Uživatelský avatar
Robert Blaschke
Příspěvky: 2327
Registrován: 28 červenec 2008 20:25
Bydliště: teraz Košice
Kontaktovat uživatele:

Re: Williams FW07

Příspěvekod Robert Blaschke » 12 listopad 2013 17:01

2008: FW30 -2009: F60, MS80 -2010: 312B, T127, RB6 -2011: 500,W02 -2012: FW18, R26 -2013: MP4/23, F2004 -2014: FW15C, MP4/19, 312-67 -2015: P57 -2017: 158, FW32, MP4/5B -2018: VJM10 -2019: FD04, RB9, FW42, 126C3 -2020: 017, W196, 701 -2021: C29, SF16-H -2022: T51, BAR6 -2023:25 T53,-2024:B197
http://www.formule1.org/forumteam/

Uživatelský avatar
Rado Radevicz
Příspěvky: 570
Registrován: 16 září 2008 21:06
Bydliště: Praha 4
Kontaktovat uživatele:

Re: Williams FW07

Příspěvekod Rado Radevicz » 13 listopad 2013 17:27

Dobrý článek, podle něj byl u FW07 klíčový zástěrkový systém. Jak je vidět na fotce Tyrrellu 009, o zástěrky týmy pečovaly, popruh zavěšený na bočnici zespodu držel pružiny uvnitř bočnice v horní poloze, aby nedošlo k poškození zástěrek při přesunu vozu po paddocku.

Obrázek

Na fotce jsou dále vidět zadní kola tzv. paddock tyres, která umožňovala při manipulaci s vozem šetřit pneumatiky. Byly vhodné i pro transport vozů v kamionech. Tyto náhrady byly některými týmy poprvé použity v roce 1979.
Vydavatelství Modely F1 - - Formule 1 a sportovní vozy

Uživatelský avatar
labyrint
Příspěvky: 254
Registrován: 13 únor 2012 17:51
Bydliště: Prievidza, SR

Re: Williams FW07

Příspěvekod labyrint » 13 listopad 2013 19:52

...zaujímavá fotka.
...mňa zaujalo, ako dokáže taká pekná sýta modrá (a aj zelená) farba za 34 rokov "vyblednúť" :-(
(na modeloch "starých" 33, 34 rokov)
...čo to používali u williamsa a kena tyrrella za "šmejdy"? :-O
...sú rôzne spôsoby ako nájsť správnu cestu ;-)

Tomas Vyslouzil
Příspěvky: 561
Registrován: 08 duben 2004 12:15
Bydliště: Vsetin

Re: Williams FW07

Příspěvekod Tomas Vyslouzil » 18 listopad 2013 14:57

Robert Blaschke píše:Vie niekto niečo bližšie, prečo boli FW07 tak dobré? Mali nejaké technické riešenie, ktoré ostatní nemali? (uchytenie a pohyb zásteriek?), alebo to bolo proste len súhrou celého designu toho voza, že mal tak dobrý prítlak a balanc?

Pamatuju si, že jsem někdy v posledních 3 - 5 letech četl rozhovor s některým konstruktérem (Head, Dernie, Oatley) a ten tvrdil, že to auto začalo být tak úžasné, až když zacelili (snad přelepili páskou) nějakou škvíru na spodku vozu. Tuším mezi nádží a nějakým plechem. Už si to nepamatuju přesně. Přišli na to náhodou mezi nějakými tréninky, když potřebovali vyřešit nějaký jiný problém. Bylo to v češtině, takže pravděpodobně FORMULE, F1-Racing možná internetový F1-mag, který vycházel v PDF.


Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti