Stránka 1 z 1

Williams FW 07

Napsal: 03 září 2013 19:47
od Robert Blaschke
Vie niekto niečo bližšie, prečo boli FW07 tak dobré? Mali nejaké technické riešenie, ktoré ostatní nemali? (uchytenie a pohyb zásteriek?), alebo to bolo proste len súhrou celého designu toho voza, že mal tak dobrý prítlak a balanc?

Re: Williams FW07

Napsal: 03 září 2013 21:09
od Rado Radevicz
Ahoj, žádnou úvahu jsem na tohle téma nečetl, po technické stránce auto žádné novinky nepřineslo, auto bylo kopií Lotusu 79, v začátku nedotáčivé. Podle mě hráli silnou roli rozpočet a pilní mechanici, auto bylo lehce nastavitelné a v neposlední řadě kvalitní piloti, Jones uměl dát dobrou zpětnou vazbu mechanikům.

Re: Williams FW07

Napsal: 03 září 2013 21:19
od Robert Blaschke
Dik za komentár. Ja som toto obdobie formulu vôbec nesledoval, ale teraz keď vidím Tvoje a Michalove modely z toho obdobia, hovorím si - všetky vyzerajú temer rovnako - v čom teda spočíval úspech resp. neúspech?
Možno je fakt dôležitou veta z Wikipedie: "Head may have had a better grasp of the (ground effect) principles than even Chapman" - že Head lepšie uchopil princíp wingcaru, než samotný Chapman. A ako hovoríš, mali dobrý rozpočet a asi veľa strávili v tuneli a prišli na to, čo je podstatné, aby auto bolo rýchle aj na rovinke aj v zákrutách.

Jazdci - neviem, vyzerá to tak, že každý skúsený jazdec bol schopný s tými autami bojovať o čelo.

Re: Williams FW07

Napsal: 03 září 2013 21:32
od Rado Radevicz
To je pravda, wingcary byly na řízení dost primitivní, byly jako auta na autodráze, vyjet zatáčku, najet na stopu a dát plný plyn. Klíčové pro jezdce asi bylo dobře auto poznat, vyladit a umět ho v tréninku s mechaniky nastavit, to už každý neumí. A samozřejmě být konzistentní ve spolehlivosti po co nejdelší dobu.. ;)

Re: Williams FW07

Napsal: 06 září 2013 10:33
od Henrich Sobotka
Neviem, či teraz nenapíšem nejakú hlúposť, ale zdá sa mi, že williams bol o niečo menší ako lotus?! Niečo sa mi marí, z toho obdobia bol som sice fracek, ale viem, že takéto rozhovory išli. Neviem, či to nebola FW08?

Re: Williams FW07

Napsal: 06 září 2013 12:03
od Rado Radevicz
Podle mě byl FW07 rozměrově zhruba nastejno jako Lotus 79, FW08 bylo určitě malé auto.

Re: Williams FW07

Napsal: 06 září 2013 12:13
od Henrich Sobotka
Rao môže byť. Mohol by niekto porovnať model lotusu 79 od P. Špinlera s Tvojou O7! Ja ich mám zlepené oba, ale od p. Vyškovského a pri všetkej úcte by som to asi neriešil hoci ten Lotus je asi o 0,5 cm dlhší.

Re: Williams FW07

Napsal: 06 září 2013 13:15
od Rado Radevicz
Stačí porovnat rozvory a rozkoly náprav obou vozů, i když se rozvory běžně během ročníku měnily, ale né nijak výrazně. Potom vychází rozvor Lotusu v 1/24 delší o 2mm, v závorce je údaj po konverzi do měřítka.

Jen pro zajímavost, pro prodloužení rozvoru se používal tzv. space bar, který se umisťoval většinou do prostoru mezi motor a převodovku, nebo přestavbou zavěšení.

Williams FW07

rozvor: 2692 mm ( 11,2 cm )
přední: 1738 mm
zadní: 1600 mm

Lotus 79

rozvor: 2743 mm ( 11,4 cm )
přední: 1730 mm
zadní: 1630 mm

Re: Williams FW07

Napsal: 06 září 2013 16:03
od michal antonický
Přesně tak jak píše Rado....

U nového ATS jsem zmešoval tuto část motoru, aby seděl rozvor.

U Tyrrellů 011 je zase rozdíl ve sklonu přední nápravy (odklon ke středu vozu, nebo naopak), rozdíl mezi typem 011/81 a 011/82.

Pokud vím, tak sklon dokázalo měnit vícero týmů, proto také někde uvádějí dvojí rozvor. Ty se pak měnily podle různých tratí - rychlý okruh = delší rozvor a naopak.

Re: Williams FW07

Napsal: 12 listopad 2013 17:01
od Robert Blaschke

Re: Williams FW07

Napsal: 13 listopad 2013 17:27
od Rado Radevicz
Dobrý článek, podle něj byl u FW07 klíčový zástěrkový systém. Jak je vidět na fotce Tyrrellu 009, o zástěrky týmy pečovaly, popruh zavěšený na bočnici zespodu držel pružiny uvnitř bočnice v horní poloze, aby nedošlo k poškození zástěrek při přesunu vozu po paddocku.

Obrázek

Na fotce jsou dále vidět zadní kola tzv. paddock tyres, která umožňovala při manipulaci s vozem šetřit pneumatiky. Byly vhodné i pro transport vozů v kamionech. Tyto náhrady byly některými týmy poprvé použity v roce 1979.

Re: Williams FW07

Napsal: 13 listopad 2013 19:52
od labyrint
...zaujímavá fotka.
...mňa zaujalo, ako dokáže taká pekná sýta modrá (a aj zelená) farba za 34 rokov "vyblednúť" :-(
(na modeloch "starých" 33, 34 rokov)
...čo to používali u williamsa a kena tyrrella za "šmejdy"? :-O

Re: Williams FW07

Napsal: 18 listopad 2013 14:57
od Tomas Vyslouzil
Robert Blaschke píše:Vie niekto niečo bližšie, prečo boli FW07 tak dobré? Mali nejaké technické riešenie, ktoré ostatní nemali? (uchytenie a pohyb zásteriek?), alebo to bolo proste len súhrou celého designu toho voza, že mal tak dobrý prítlak a balanc?

Pamatuju si, že jsem někdy v posledních 3 - 5 letech četl rozhovor s některým konstruktérem (Head, Dernie, Oatley) a ten tvrdil, že to auto začalo být tak úžasné, až když zacelili (snad přelepili páskou) nějakou škvíru na spodku vozu. Tuším mezi nádží a nějakým plechem. Už si to nepamatuju přesně. Přišli na to náhodou mezi nějakými tréninky, když potřebovali vyřešit nějaký jiný problém. Bylo to v češtině, takže pravděpodobně FORMULE, F1-Racing možná internetový F1-mag, který vycházel v PDF.