Zjednodušenější postup lepení kola

Zlepšováky, vychytávky
Uživatelský avatar
Zdeněk-TEO
Site Admin
Příspěvky: 3145
Registrován: 20 srpen 2006 13:48
Bydliště: Havlíčkův Brod
Kontaktovat uživatele:

Zjednodušenější postup lepení kola

Příspěvekod Zdeněk-TEO » 13 červenec 2008 11:48

Jak se na různých papíráckých akcích potkáváme a vyměňujeme si své zkušenosti a poznatky s lepení modelů a vytvářením si svých vlastních technologických postupů, tak došlo i na změnu postupu lepení kol v mém případě, kdy jsem si vzal vzor od jednoho našeho kolegy Víti Nováka a poupravil jsem již zde prezentovaný postup lepení kol podle vzoru poláků.

Jedná se o zjednodušení předešlé technologie a vypuštění složitého sestavován disků kol.

Jedná se tedy o následovné.... Plášt, v tomto případě laserem vypálená dezén suchého typu, jsem podlepil kanclákem pro jeho zpevnění, vytvaroval a spojil pomocnou chlopní užší o 2 - 3 mm než je sám běhoun. To z důvodu aby mi tato chlopeň nepřekážela při vlepování boků zhotovených z 1 mm tlusté strojní lepenky, do které je zalepen disk kola zhotovený klasickým způsobem a na který se pak nalepí bombírovaný bok pneumatiky. U rovných čel disků je zevnitř pro jejich zpevnění nalepen zkytek vyříznutý z lepenkové bočnice.

Tento postup je focen při lepení předního kola k modelu BAR 005 a tím pádem zde chybí středová dírka pro osazení na osu ze špejle

:arrow: 1 - připravený bok ze strojní lepenky a klasicky slepený disk kola

Obrázek

:arrow: 2 - vlepený disk do bočnice a připravený zbytek co se vyříznul OLFA kružítkem z bočnice a nalepený na rub disku kola. U zadního kola je nutno udělat dírku pro osu ze špejle ( např vyvrtáním nebo protlačením špejle přes čelo disku a následným odstraněním otřepu oříznutím klasickou žiletkou)

Obrázek Obrázek

:arrow: 3 - takto vzniklý bok se zasune do vzniklého pláště, podotýkám, že vše je k sobě zhotoveno tak nějak téměř na těsno, vložený bok do pláště samovolně nevypadne a ani plášt neroztáhne...

ObrázekObrázekObrázek

:arrow: 4 - bok kola se v plášti zafixuje nanesením lepidla zevnitř, tzv způsobem koutového sváru...nechá se to pěkně zaschnout, mezi tím se zhotoví druhý bok obdobným způsobem. Poznámka: pokud je čelo disku do kužele, nejde v tomto případě použít zbytek lepenky vyříznuté z bočnice na zpevnění čela disku....

:arrow: 5 - druhý bok kola se vlepuje do pláště trošku odlišným způsobem. lepidlo se nanese na vnitřní hranu pláště, bok se položí na podložku a celé kolečko se nasune na bok. Tímto dokážeme také zapezpečit rovnoměrné zasunutí bočnice do pláště a předem nanesené lepidlo pak bok kola zafixuje v jeho požadované poloze. A i na tento bok se v zápětí nalepí vybombírovaný bok pneumatiky.

:arrow: 6 - posledním krokem pro lepší vzhled pneumatiky je vyhlazení přechodu pláště s bokem kola. Toto vyhlazení třeba násadou od skalpelu dosáhneme plynulého a oblého přechodu mezi pláštěm a bokem a nebude tak tento přechod vzhledově ostrý. Prostě ten ostrý přechod hlazením jakoby otupíte.

:arrow: 7 - a konečná fáze: kdo má možnost, může celé kolečko nabarvit třeba barvou AGAMA 36M barva pneumatik, jako to dělám já. Nebo si namíchá daný odstín z barviček, které má k dispozici


Takto nějak jsem za pomocí jiných zkušeností zjednodušil výrobu kol pro modely formulek. Děkuji za pozornost a doufám, že Vám ostatním tato technologie také pomůže při výrobě tak zásadního detailu modelu F1.
Naposledy upravil(a) Zdeněk-TEO dne 02 srpen 2010 19:50, celkem upraveno 1 x.
PATLU ZDAR a výměnným čepelkám do Olfy ZMAR!!!
Nová Galerie

Uživatelský avatar
Zdeněk-TEO
Site Admin
Příspěvky: 3145
Registrován: 20 srpen 2006 13:48
Bydliště: Havlíčkův Brod
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Zdeněk-TEO » 13 červenec 2008 16:48

Doplním tento postup ještě o dohlazení přechodu mezi pláštěma bokem pneumatik pro ladnější a zakulacenější tvar.

:arrow: 1 - položím kolečko s přilepeným bombírovaným bokem na podložku, prsty levé ruky s ním pomalu otáčím a v pravé ruce s kouskem pletací jehlice ( je to jeden z mých nástrojů na tvarování a jiné postupy při lepení ) zhruba v tomto sklonu přitiskáváma zároveň dohlazuji bok k plášti.

Obrázek

:arrow: 2 - a druhým hlazením ostrého přechodu plášť - bok při postaveném kolečku a opět zhruba ve sklonu co je na fotografii dotvořím oblý přechod. A ještě pak mezi prsty a dalším otáčením kolečka mezi nima dohlazuji a zárověn hmatem zjištuji drobounké nedostatky při dohlazení....

Obrázek

A že je na bok koleček použita ta strojní lepenka, nemusím se bát, při dohlazování tohoto přechodu trošinku víc přitlačit.
PATLU ZDAR a výměnným čepelkám do Olfy ZMAR!!!

Nová Galerie

jiran

Příspěvekod jiran » 13 červenec 2008 18:47

Parádní návod, dělám to taky tak až na bod 5.-vlepení druhého boku.
S dovolením stručně popíšu.

Použiji nařezané pásky z obyč. papíru ,stočené ,které mají šířku takovou, aby po jejich vložení do kola vzniklo místo na druhý bok z lepenky.
Ćili: šířka běhounu, mínus 2x tl. lepenky = šířka pásků

Ćím víc pásků, tím větčí plocha na nalepení druhého boku.

Pásky jsou nařezané a vložené hned a druhý bok se pak (alespoň mě) lepí líp a líp se hlídá rovina druhého boku, kterou vlastně určují nařezané pásky.

P.S. ty vyřezané středy maš čím dál tím lepší. Fakt super.

Uživatelský avatar
Zdeněk-TEO
Site Admin
Příspěvky: 3145
Registrován: 20 srpen 2006 13:48
Bydliště: Havlíčkův Brod
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Zdeněk-TEO » 13 červenec 2008 19:45

Hmmmmm..... :idea: dobrý poznatek s tím vymezením od boku k druhému boku. Dobře to vymezí a hlavně přesně, a nemusí se dávat pozor na to aby vlepovaný druhý bok nezapadnul dovnitř kola moc. Kvituji to jako další plus v lepení kol.
PATLU ZDAR a výměnným čepelkám do Olfy ZMAR!!!

Nová Galerie

Uživatelský avatar
Zdeněk-TEO
Site Admin
Příspěvky: 3145
Registrován: 20 srpen 2006 13:48
Bydliště: Havlíčkův Brod
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Zdeněk-TEO » 11 listopad 2011 19:10

Do tohoto vlákna bych snad ještě doplnil informaci o řezu ve spoji běhounu. Na obrázku je patrná poloha skalpelu vůči papíru. Kdybych tento řez prováděl kolmo k papíru, tak by určitě po stočené a spojení běhounu vznikla ve spoji nežádoucí mezera. Popsaný řez tomuto jevu zabrání a spoj se zdá být téměř neznatelný.
Obrázek
PATLU ZDAR a výměnným čepelkám do Olfy ZMAR!!!

Nová Galerie

Uživatelský avatar
Zdeněk-TEO
Site Admin
Příspěvky: 3145
Registrován: 20 srpen 2006 13:48
Bydliště: Havlíčkův Brod
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Zdeněk-TEO » 11 listopad 2011 19:59

A ještě bych toto vlákno mohl doplnit o schématický náčrt postupu bombírování bočnic kol. Tento postup jsem nafotil už nějaký ten pátek nazpět.

Fotky co jsem našel v PC, jsou focené asi tak před čtyřmi roky, pod lampičkou s klasickou žárovkou. Snad pro znázornění kroků při bombírování budou postačující.

Nejhlavnějším krokem je si dobře navlhčit samotnou bočnici. Nejlepší na to jsou vlastní sliny. Připravenou bočnici si vždy položím na jazyk se slinami. Ač je to k nevíře, cítím jak se ta vlhkost z jazyka pomalounku přesouvá do papíru. Zde je potřeba si praxí odzkoušet, jak moc a jak dlouho nechat bočnici na jazyku. Každý papír potřebuje jiné parametry navlhčení, ofsetový papír 140gr potřebuje určitě jiné podmínky než papír 120gr na formulky.

Po navlhčení si jemně předtvaruji bočnici od jednoho konce přes bříško ukazováčku pravé ruky, naznačeno modrou šipkou.

Obrázek

Dalším krokem je větší tvarování od druhého konce bočnice. Opět přes bříško - špička ukazováčku pravé ruky, podle modré šipky

Obrázek

Důležitým krokem při bombírování je, dostatečné natvarování jak bombírovaného tvaru, tak i natvarování bočnice ke zdárnému spojení obou konců k sobě. To znamená: při bombírování přes bříško - špičku ukazováčku pravé ruky, držím palcem a ukazováčkem levé ruky vnitřní hranu bočnice. Při tomto tvarování ale také v určité jeho fázi dochází k přidržení vnitřní i vnější hrany bočnice (zelené body) a pohybem zápěstí ve směru zelených šipek dochází ke tvarování a přibližování obou konců k sobě podle bříška -špička palce levé ruky. Tento krok tvarování je dobré opakovat 3 krát, 5 krát ale i 10 krát, do té chvíle až dojde k co nejpřesnějšímu spojení obou konců bočnice kola.

U kol, která znázorňují tzv "Taktiky" u modelů vojenských tatrovek 815, od RW je toto tvarování hodně náročné na trpělivost.

Obrázek

Po zdárném natvarování bočnice nalepím na jeden konec pomocnou chlopničku, nechám lehce zaschnout a poté spoj slepím dohromady.

Snad Vám to kolegové v patlu pomůže.

Ještě podotknu, že každý modelář si musí najít svůj styl, při kterém se mu bombírování bude dělat nejlépe. Ono to tvarování jde dělat i přes bříško palce pravé ruky - no....spíše přes hranu mezi bříškem a nehtem.
PATLU ZDAR a výměnným čepelkám do Olfy ZMAR!!!

Nová Galerie

Uživatelský avatar
frydek665
Příspěvky: 4741
Registrován: 06 červenec 2009 13:59
Bydliště: Moravská Nová Ves

Příspěvekod frydek665 » 11 listopad 2011 20:14

U některého tvého modelu (už si nevzpomenu u kterého) jsem viděl, že máš bočnice pneumatik nejdříve pomocí chlopničky slepené do "trychtýře" a potom až bombírované. Zkoušel jsem to.... a šlo to :wink: .

Uživatelský avatar
Zdeněk-TEO
Site Admin
Příspěvky: 3145
Registrován: 20 srpen 2006 13:48
Bydliště: Havlíčkův Brod
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Zdeněk-TEO » 11 listopad 2011 20:19

ANO...dělal jsem to u modelu vojenské tatry od RW. Ale zde je trošku prekérka, kdy je nutné si při tom bombírování dát pozor na zlomení bočnice v určitém přechodu z kuželového tvaru do bombírovaného......tam to chce určitý cvik a cit pro tvárnost papíru....špatně se tento krok vysvětluje psaným slovem.
PATLU ZDAR a výměnným čepelkám do Olfy ZMAR!!!

Nová Galerie

Uživatelský avatar
Umberto
Příspěvky: 1077
Registrován: 30 duben 2012 12:43
Bydliště: Silůvky (Brno-venkov)

Re: Zjednodušenější postup lepení kola

Příspěvekod Umberto » 03 březen 2013 11:41

Pěkné nedělní ráno. Jak jsem sliboval tak tady trochu podrobněji popíšu výrobu kol. Předem musím říct že laserované bočnice sedí perfektně. Trochu jsem je po obvodu zbrousil vodním smirkem a ještě srazil jednu hranu aby šly líp nasouvat na běhoun.

Obrázek

Připravil jsem jednotlivé díly před bombírováním. Běhouny jsou podlepené kanclákem a natřené černou tuší. A kartonové bočnice zaretušované u hrany s běhounem.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Na bombírování bočnic používám takové oko, které jsem koupil v OBI. Upnu ho do svěráku tak jak mi to vyhovuje.

Obrázek Obrázek

samotný postup:
:arrow: Bočnici si nasliním
:arrow: Při první otočce tvarování pouze tlačím směrem k zemi abych vytvořil oblouk
:arrow: Při druhé otočce už tlačím i po obvodu tak, aby se oba konce překrývaly
:arrow: Takto oba konce slepím k sobě, ještě jednou navlhčím a dotvaruji ještě jednou na oku
:arrow: bočnici dám pod plexi a krouživým pohybem vyrovnám do kulata a nechám zatížené
:arrow: mezi tím si nanesu lepidlo na bok kola
:arrow: dám bočnici na kolo a tvaruju prsty jak je na obrázku, snažím se tlakem vytlačit oblouk do kulata

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Takto to potom vypadá před zaoblením hram a retuší

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Na sražení a zaoblení hran používám zubařský háček. Celkem dost tlačím na hranu a snažím se pohybovat přes hranu nahoru dolů. Pevný je to dost takže ke zborcení nedojde.

Obrázek Obrázek

Takto to vypadá po zaoblení hran

Obrázek

A takto ještě po retuši vodovkou

Obrázek Obrázek

Lak to potom ještě krásně zalije a vytvoří jednotnou strukturu. Doufám že to někomu z vás pomůže, ale jak už jsem psal dřív tak tohle všechno je postu TEA a jemu za to ještě jednou děkuju.

První tvarování (ČERVENÁ ŠIPKA) se snažím tvarovat jen oblouk bočnice , takže konce bočnic se k sobě nedotíkají. při druhém tvarování (ZELENÁ ŠIPKA) k tvarování oblouku se ještě snažím tlačit konce k sobě aby se překryly a utvořily tak kruh. jedna otačka myslím tím 360stupňů. Takže první otočka tvarování oblouku, druhá otočka ještě tlačím konce bočnic k sobě a když je slepím tak třetí otočka ještě dotvaruju oblouk slepené bočnice. Ono se to blbě popisuje...nejlíp bych to ukázal na videu, ale nemám kameru :roll:

Obrázek

Uživatelský avatar
Zdeněk-TEO
Site Admin
Příspěvky: 3145
Registrován: 20 srpen 2006 13:48
Bydliště: Havlíčkův Brod
Kontaktovat uživatele:

Re: Zjednodušenější postup lepení kola

Příspěvekod Zdeněk-TEO » 15 červenec 2013 13:56

Dnes jsem navštívil krámek s výtvarnickými potřebami za účelem zakoupení akrylátové černé barvy. Tu jsem hodlal vyzkoušet na impregnaci a zároveň zaretušování laserem gravírovaného dezénku. V lehce zředěné konzistenci se do papíru nasaje a při impregnaci pevnostně posílí vzorek proti jeho rozsypávání. Nahrazuje mi to namíchanou vodovku s hodně řídkým herkulesem.

Zde fotečka natřeného kola s pořízenou barvou (prý čerň kostní)

Obrázek
PATLU ZDAR a výměnným čepelkám do Olfy ZMAR!!!

Nová Galerie

Uživatelský avatar
Zdeněk-TEO
Site Admin
Příspěvky: 3145
Registrován: 20 srpen 2006 13:48
Bydliště: Havlíčkův Brod
Kontaktovat uživatele:

Re: Zjednodušenější postup lepení kola

Příspěvekod Zdeněk-TEO » 25 červenec 2013 20:29

Po zaschnutí je mnou prezentovaná acrylátová barva spíše lesklá. Tudíž mě zas tak moc nenadchla, tím pádem zůstanu při matlání barvy na dezénky u vodovky Umton PBk9 Čerň kostní, mistička velikosti 20x20x9mm v cenové relaci okolo 40,-Kč za kus.

Ilustrativní foto:
Obrázek
PATLU ZDAR a výměnným čepelkám do Olfy ZMAR!!!

Nová Galerie

Uživatelský avatar
Robert Blaschke
Příspěvky: 2365
Registrován: 28 červenec 2008 20:25
Bydliště: teraz Košice
Kontaktovat uživatele:

Re: Zjednodušenější postup lepení kola

Příspěvekod Robert Blaschke » 02 září 2013 14:23

Zdeňku, nerozmýšľal si nad tým, že by si na budúci rok v Brne urobil praktickú ukážku lepenia kolesa (kolies), aby sme mohli očumovať vlastnými očami?
:)
2008: FW30 -2009: F60, MS80 -2010: 312B, T127, RB6 -2011: 500,W02 -2012: FW18, R26 -2013: MP4/23, F2004 -2014: FW15C, MP4/19, 312-67 -2015: P57 -2017: 158, FW32, MP4/5B -2018: VJM10 -2019: FD04, RB9, FW42, 126C3 -2020: 017, W196, 701 -2021: C29, SF16-H -2022: T51, BAR6 -2023:25 T53,-2024:B197
http://www.formule1.org/forumteam/

Uživatelský avatar
Zdeněk-TEO
Site Admin
Příspěvky: 3145
Registrován: 20 srpen 2006 13:48
Bydliště: Havlíčkův Brod
Kontaktovat uživatele:

Re: Zjednodušenější postup lepení kola

Příspěvekod Zdeněk-TEO » 02 září 2013 17:18

Roberte ono v Brně je vždy takovej frmol, že není pomalu ani čas pořádně si popovídat. Už na pár akcích jsem měl patlací koutek, kde byla hlavně poptávka po ukázce lepení koleček a nejvíce však bombírování. Pokud by se tam našlo nějaké patlací místečko, beze všeho jsem ochoten lepení koleček předvést na živo. Pokud se dostanu v říjnu do Nitry může to proběhnout i tam.
PATLU ZDAR a výměnným čepelkám do Olfy ZMAR!!!

Nová Galerie

Uživatelský avatar
hepyno
Příspěvky: 1165
Registrován: 24 říjen 2003 12:16
Bydliště: Trnava

Re: Zjednodušenější postup lepení kola

Příspěvekod hepyno » 02 září 2013 18:34

Nitra by mala byť 19.10.
Dopracovali k tomu, že ak niekto ukradne 1000 korún, je to vlastne v poriadku. Aj keď klamal (a klame ďalej), krádež nepriznal, neospravedlnil sa a peniaze nevrátil, pretože teraz už (možno) nekradne.

galéria cashpick


Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host