Stránka 1 z 2
Složitost současných modelů F1
Napsal: 31 březen 2013 22:33
od Marek
Po dlouhé době si opět dovoluji založit vlákno s hlasovací otázkou. Budete-li mít chuť, čas nebo náladu, klidně hlasujte, můžete zvolit max. 3 odpovědi. Můžete své rozhodnutí i zdůvodnit.
Proč toto téma? ...obdržel jsem nedávno od Jarka mim jiné i model Ferrari F500 včetně laserových doplňků a zároveň zde sleduji i betaverze nově vznikajících modelů a tak mě nějak napadlo jak to vidí ostatní.
Vítězí u Vás jednoduchost nebo rádi zkoušíte své dovednosti?
Re: Složitost současných modelů F1
Napsal: 01 duben 2013 16:17
od Zdeněk-TEO
Marku chtěl jsem už včera něco malinko napsat, ale nechal jsem si to, až se dobře vyspím a popřemýšlím o daném tématu.
Každý model je nějakým způsobem sestavitelný.
Mám rád Špinlerovi modely, protože jsou jednodušší a velice příjemně lepitelné - krásně si u nich odpočinu, zrelaxuji myšlení a hlavně mám ze stavby radost. Jsou to modely které sou vhodné i pro méně zkušené i začínající modeláře - kdy by se nemuselo stát, že je odradí od dalšího lepení. Do skupiny jednodušších modelů bych zařadil i tvorbu Mirka Fabiána, Honzy Poláka i když tak někdy nevypadají. Tvorbu GP-Teamu nemůžu nějak moc extra hodnotit, protože jsem zatím nesestavil ani jeden jejich model, ale myslím, že patří také do skupiny jednodušších modelů.
Malinko složitější už je tvorba Michala Antonického, pár doutníčků od FT z jejich raného působení.
Co se týče soudobého vývoje tvorby modelů od FT, Robert Blaschke, snaží se hodně přiblížit reálným předlohám, což skýtá větší náročnost na konstrukci, ale i tvarování dílů modelu. Jenže někdy nelze jít až za hranici tvarovatelnosti papíru a dělat to spíše silou, což se mi nelíbilo při lepení beta testu ferrari 312 od Roberta a on tom moc dobře ví. Tento model mě hodně vyštavil a od té doby nějak nemám chuť zastřihnout do relativně složitějšího modelu, prostě nemám i když bych rád dokázal, že umím dát do kupy třeba i ferrari 2007 či 2008. Ono určitě uzraju v rozhodování a pod kudlu mi přijde zde jmenované F-500, ale kdy to bude?
Jo abych nezapomněl na Yanna ( Janka Priškina ), jeho modely bych dal na úroveň Mirka, Honzy a Michala. Jsou to krásné, dobře lepitelné a svou složitostí akorátní modely.
Taktéž bych nerad zapomněl na Marec-a. Zde bych to viděl na složitost úrovně podobné Honzy, Mirka a Michala.
Tímto předešlým povídáním bych osvětlil své hlasování, kdy jsem udělil své hlasy takto:
A) současné modely F1 jsou z mého pohledu slepitelné
C) upřednostním raději starší, ale nenáročný model F1
F) rozhoduje jiné kritérium
Jiné kritérium? I když to z mého příspěvku vypadá, že složitost modelu je u mě rozhodující, není tomu tak. Jiným kritériem myslím sympatie a líbivost dané předlohy. No a také hodně velkým faktem mého lepení modelů pro radost, je dostatek nebo spíše nedostatek času. Takže v poslední době u mě spíše vítězí jednoduchost a jen proto, abych si odpočinul od pracovního lepení a nemusel myslet nad sebemenším krokem co a jak udělat. Při lepení modelu se chci bavit, odreagovat od všedních starostí, relaxovat a radovat se z výsledku.
Re: Složitost současných modelů F1
Napsal: 01 duben 2013 16:29
od Vlcacka
Určitě bylo zajímavé si otestovat své limity u Red Bullu či Lotusu T127 od Roberta, ovšem modely od Petra Špinlera můžu vzít pod nůž s vědomím, že s největší pravděpodobností z nich vždy vysochám něco koukatelného. Doutníky jsou pro mne zatím pořád nedosažitelnou konstrukční komplikací, ale snad do nich opravdu někdy modelářsky dorostu. Tak trochu jako u Zdendy - rozhoduje má vlastní důvěra nebo naopak nedostatek soudnosti ve schopnosti, obliba předlohy...
Dala jsem tedy B kvůli doutníkům, C, protože Špinlerovánkou nepohrdnu ani v nynějších časech a D, protože když už se na střapatou modernu vrhnu, výzva to pro mne skutečně je.
Re: Složitost současných modelů F1
Napsal: 01 duben 2013 17:53
od enzo66
Dobrý den.
Já se sám řadím k dost průměrným modelářům,docela nerad experimentuji a modely od pana Špinlera,pana Poláka a pana Fabiána jsou pro mně tak akorát.Myslím,že tak složitý model,který by se nedal vůbec slepit není,ale záleží na tom,kolik času chci stavbě obětovat.Upřímně řečeno-v mém případě pokud se stavba táhne třeba měsíc a déle,moje motivace značně klesá.
Proto všechny ty modely Ferrari f 2007,2008 a pod. sice vlastním,ale čekají až na tu správnou chuť,kdy se do tak složitého a časově náročného projektu budu chtít pustit.A kdy ta chuť přijde je ve hvězdách.Možná nepřijde nikdy,sám nevím.
Další kritérium,které pro mě rozhoduje o slepitelnosti tady není uvedeno a ani nevím,jestli sem patří,resp.jestli se týká složitosti modelů.Jde o to,jestli je model opravdu jen z papíru.
Jsou krásné modely,kde již přímo v návodu se dočtu,že např. ochranný oblouk mám vyrobit z drátku s bužírkou,tyč řízení mám vyrobit z drátu pr.0,2mm,díl č.27 je z drátu průměr 0,5mm a tvar je nakreslen v návodu a je potřeba ho nabarvit barvou Agama a pod.
Jenomže já doma nemám železářství,nevím ani kde bych měl drátky různých průměrů shánět.Každý nemá doma dílnu s různým haraburdím,kde se dá všechno najít.Taky jsem přestal stvět plastikové modely,abych nemusel kupovat drahé a smradlavé modelářské barvy,tmely a podobně.Já chci stavět z papíru a používat maximálně dřevěné špejle a párátka.
Ano,různé doplňky model rozhodně oživí,ale průměrný modelář,kterých je v zemi asi většina,by měl mít možnost volby-jestli daný díl bude z papíru,nebo jestli alternativně použije jiný materiál.
Pokud si koupím papírový model,měl by být celý slepitelný z papíru-je to přece papírový model.Kovové díly by měla být jenom alternativa-možnost pro ty zručnější.
Toto je pro mě další kritérium,které rozhoduje o tom,jestli se do stavby modelu pustím nebo ne.
Radek
Re: Složitost současných modelů F1
Napsal: 01 duben 2013 18:33
od Marek
Díky za příspěvky, určitě ač to tak nevypadá, nebyla Vaše námaha při psaní poměrně dlouhých příspěvků

zbytečná, neboť třeba někomu pomůže při rozhodování.
Potěšil mne i zájem o hlasování - byť její otázky nejsou zcela přesně formulované. Jen dodám, že anketa je dána na 30 dní. Ještě trochu dovysvětlím poslední bod. Jiným kritériem byla myšlena třeba cena, sympatie k autorům, oblíbený vůz, tým, apod., ale dle Zdendova a Radkova příspěvku je tento bod asi jasný.

Re: Složitost současných modelů F1
Napsal: 01 duben 2013 18:47
od Zdeněk-TEO
Marku, ano jiným kritériem může být klidně i sympatie k autorovi a jeho rukopisu, oblíbenost týmu atpod. Souhlasím.
Re: Složitost současných modelů F1
Napsal: 01 duben 2013 18:55
od Umberto
Já tady nechci filozofovat, ale u mě je to hlavně o náladě a pokud se mi nějáký model moc líbí, tak neřeším jak moc je složitý. Spíš mám dilema co si slepit dřív, protože je tolik krásných modelů a ne a ne se rozhodnout který příjde na řadu jako první. Hlavně si myslím že i jednoduchý model může být hezčí než něco moc složitého. Tam už záleží o samotném technickém řešení, skladbě modelu a řešení autora.
P.S.Jaký model F1 je vlastně považován za nrjtěžší a nejsložitější?
Re: Složitost současných modelů F1
Napsal: 01 duben 2013 21:18
od Vlcacka
Umberto: Jop, toť otázečka do pranice, ale asi to bude taky individuální. Pohyblivé segmenty? Mnoho drobných opakujících se dílků? Hodně dráteničiny? Osobně tipuju že to bude stále Benetton od Michala Antonického i s útrobama.
Re: Složitost současných modelů F1
Napsal: 02 duben 2013 06:32
od bernie
Ahoj,
něco jsem do ankety taky naklikal a přidám pár slov.
V první řadě jsem modelář. Obsah motta "Víme, co lepíme." se dá někdy lépe, někdy hůře nastudovat

Jsem starý konzervativec, protože už od základy se motám ve dvou kruzích Formule1 a Dakar.
U formulí jsem dával vždy přednost těm Michalovým, pokud se stále bavíme na úrovni žáka základní školy konce osmdesátých let minulého století a čtrnáctideníku ABC. Proč asi? Byly tvarově propracovanější, kola tvarovaná do stříšek, sice křehounká přední ramena, ale umělo to zatočit.....
Dnes už přestávám věřit filozofii, že formulová vystřihovánka má optimální rozsah 2xA4.
V šedesátých letech se cítím komfortně právě s ohledem na výše popsané.
Zdendo a co Rado? To je taky hodně dobrá káva
Co je TOP obtížnosti? Obnažený doutník s motorem plným hadic, nějaké ty roury a případně proklatě vysoké křídlo nebo ultramoderní monopost plný přítlaků, které jsou také pekelně těžké na zkrocení geometrie? Podle vkusu každého soudruha

Re: Složitost současných modelů F1
Napsal: 02 duben 2013 07:21
od Henrich Sobotka
"Zdendo a co Rado? To je taky hodně dobrá káva..."
Zdendo na Rada si zabudol?
Nemám toho veľa postaveného,tak budem písať čo sa mi páči. Mne sa na tých formulkách páčia najviac "vnútornosti"! A chcel by som dospieť do stavu, že ich ešte budem upravovať...
S autorov, ktorým poznám sú mi sympatickí všetci, ale keby som mal hodnotiť prístup tak jednoznačne sa mi páči to, že autor sa tým baví a dokáže model dať free( Robert, p. Špinler), alebo spraví súťaž(Rado, Michal). U Rada sa mi páči to, že sa model stavia tak ako originál postupne od vnútorností po kapotáž. je tam veľa priestoru na doplnenie rôznych hadičiek a serepetičiek, ale dá sa to aj u iných modelov napr. u p. Špinlera. s ostatnými skúsenosti nemám. Každopádne je to dobrá téma. Pustil som sa do BT 48 od Rada a myslím, si, že tento model je pre mňa mierne nad moje momentálne schopnosti, každopádne bojujem a keby som to neskúsil akoby som vedel na čo mám alebo nemám? Myslím, si, že keď sa model naštuduje a človek sa sústredí, poradí sa s niekým, kto ho už lepil tak sa to dá zvládnuť. Keď sa to všetko podcení tak pokazím aj kocku...
Re: Složitost současných modelů F1
Napsal: 02 duben 2013 20:02
od kvr
Trochu jsem nepochopil z reakcí, o čem vlastně tedy je ta anketa - o složitosti, preferencích nebo ještě něco dalšího?
U mě:
V jistém smyslu složitost neřeším - sice u toho skřípu zuby, výsledek je občas diskutabilní, ale když ten model chcu, tak ho prostě slepím. U FT třeba vynechám kardany, obecně nahradím drátky podlepeným papírem apod, řeším tak, co zmiňoval Enzo66. Ale doplácám ho (model, ne Enza)... Obecně mi někdy chybí jednodušší varianty komplikovanějších částí (někdo zmiňoval Rada - ta nová kola vypadají pěkně, ale jen když je člověk šikovný modelář). Atd.
Slepitelné je tedy všechno, ale pokud budu hlasovat, nerad bych, aby si někdo domyslel, že jsem z té složitosti nadšený :-) Takže IMHO je ta anketa dost zavádějící...
Re: Složitost současných modelů F1
Napsal: 03 duben 2013 22:22
od Marek
ad KVR: ...to jak anketu pojmete je na každém z Vás.
...uznávám, že body A a B jsou možná spíše aprílově formulované, neboť pokud vyjde model a je prodávám, tak by měl být přece slepitelný pro každého, že?

...nebo ne?
U mě je další kritérium i v originalitě předlohy. Poslední dobou skutečně autoři sahají i po těchto skvostech.
...anebo v jedinečnosti. Právě proto se trochu obávám, že např. po zhlédnutí modelu F500 se bude jednat o poslední takový počin. Vezmeme-li v úvahu celkové náklady sahající v plné palbě (všechny možná vylepšení) ke čtyřem stovkách, pak si myslím, že půjde spíše o archivní model, do kterého málokdo střihne. Ale třeba se pletu. Marně vyhlížím i první odvážlivce v recenzích, rád bych se přidal právě s tímto modelem. Uvidíme...asi zvolím prozatím jiný model.
Re: Složitost současných modelů F1
Napsal: 03 duben 2013 22:33
od Zdeněk-TEO
Marku...400,-Kč za model vozu F1 je moc? Tak si zajdi koupit plasťáka ve stejném měřítku a za míň jak 500,- nepořídíš, k tomu nějaké ty barvy, tmely, lepidlo a jsi s cenou úplně jinde.
A to ještě není skoro žádný výběr.
Re: Složitost současných modelů F1
Napsal: 03 duben 2013 22:38
od frydek665
Re: Složitost současných modelů F1
Napsal: 03 duben 2013 22:50
od Dan
TEO, ale ber to taky tak, že ne všichni vyděláváme. Já sám jsem student a chodím na brigády, abych si něco vydělal, ale abych dal desetinu toho co vydělám za jeden model je i pro mě dost. To si radši zajdu zasportovat. A proto kupuji modely hlavně v aukcích, kde se chtějí zbavit přebytků.
Jinak moderní modely jsou náročnější na tvarování, ale určitě slepitelné. Jen je třeba pracovat velmi přesně. Osobně mám radši stavbustarších modelů a vybírám podle toho co mám a z toho pak zrovna, kterého jezdce nebo tým se v onu dobu zakoukám nejvíc.