Stránka 1 z 1

Kolečka namotávaná

Napsal: 14 srpen 2008 15:57
od Ďourek
Zdravím přátelé,

O tvorbě koleček bylo popsáno velké množství záznamových medií. Zkusím taky přispět svou troškou do mlýna.
Ještě v dětských dobách jsem se naučil dělat kolečka namotáváním papírových proužků. Po velijakých pokusech v dobách nedávných jsem se k této metodě opět vrátil. Je to metoda zdlouhavá, ale zase zajišťuje kvalitní udržení souososti.

Jako první krok je nutné odměřit si, jak silné proužky jsou potřeba pro tvorbu vnitřku náboje (od šířky běhounu odečteme šířku boků náboje). Nastříhané proužky namotáváme tak, aby vzniknuvší váleček šel snadno nasunout na připravovanou osu a přitom zase neměl moc veliku vůli. Hotovo je v okamžiku, kdy se dostaneme na průměr vnitřku náboje.

Dalším krokem je klasické spojení boků náboje s čelem - tady používám chlopně, přestože se tomu na tomto fóru příliš nefandí...

Třetí krok představuje spojení prostřední části náboje s boky a celé to obtočím proužkem, který má šířku běhounu.

Na obrázcích jsou všechny tři kroky:

ObrázekObrázek

Následuje obmotání dalšími proužky o šířce běhounu-průměr kolečka odměříme buď zpracováním bočnice, nebo výpočtem dle délky běhounu - na obrázku jsou vidět jak zpracované bočnice, tak připravené běhouny s prořezy.

Obrázek

Hotové kolečko obtáhneme běhounem - někdy používám i na běhounu chlopně, potom to ovšem chce mít poslední proužek o milimetr menší, než ostatní.

Obrázek

Zbývá oblepit bočnicemi a jedno kolečko je hotové, chystají se proužky na druhé

Obrázek

Teď už chybí jenom poslední proužek

Obrázek

A obě kolečka vedle sebe, na ose a na připravovaném modelu.

ObrázekObrázekObrázek

Zadní kolečka vyžadují trošku jiný přístup (více chlopní) - o těch zase příště.

S pozdravem Karel

Zadní kolečka

Napsal: 09 září 2008 15:58
od Ďourek
Konečně jsem se dostal i k odprezentování postupu výroby zadních koleček:

Tvorbu zahájíme klasickým způsobem - s pomocí chlopní spojíme vnitřní i vnější náboje a čela.

Obrázek

Zatímco na přední náboje přes chlopně nalepíme čela kol, zadní náboje spojíme s namotávaným vnitřkem kola..

Obrázek

Jako další krok nastává obtáčení náboje proužky papíru o šíři skutečné šířky běhounu.

Obrázek

Poslední dva proužky jsou o milimetr uzší - nyní přijde na řadu přilepení běhounu - i s chlopněmi..

Obrázek

Zbývá přilepit čela - nejprve zadní...

Obrázek

A posléze přední

Obrázek

První kolečko je hotové:

Obrázek

Druhé kolečko stejným postupem a obě dohromady:


ObrázekObrázekObrázek

Co Vy na to?

recenzi na tvorku vozu Fittipaldi F5A přikládám do recenzí.

Napsal: 10 září 2008 08:41
od hepyno
Nie sú takto vyrobené kolesá ťažké?

Napsal: 10 září 2008 10:32
od Ďourek
hepyno píše:Nie sú takto vyrobené kolesá ťažké?

Jsou... ale není to na škodu - zvláště v případě, kdy je model nepatrně zkroucený a některé z koleček by nesedělo úplně ideálně na zemi...

Napsal: 19 srpen 2009 20:19
od Inferno
používám stejnej postup... a přesně jak píšeš... sice je to zdlouhavý ale výsledek si myslim stojí za to...

a s tou vahou je spíš ku prospěchu věci... model pak krásně sedí na podložce a zároveň když je řešený jako pojízdný tak se kolečka i lépe točí...

jo a ještě nevim jak ty ale já proužky dělam z takovejch pásek co jsou natočený na kotoučích... nevim k čemu se používají ale jsou šikovný a pro tenhle účel ideální (je to vo něco silnější než klasickej kancl papír a navíc odpadá neustálá nutnost napojování...)

Napsal: 20 srpen 2009 08:37
od René
Používam podobný postup iba prúžkami papiera nevypĺňam cely objem plášťa. Stačia mi tak 3 prúžky dĺžky 20 cm ktoré v plášti rozviniem a na tupo lepím bok pneumatiky. Je to celkom presné a hlavne netreba pri tom vystrihávať zúbky plášťa. Spoj plášťa je inak dobré odstrihnúť celý a nalepiť ho zospodu na obe strany plášťa ktorý je potom v jednej rovine - hlavne pri väčšej hrúbke plášťa.
:!: Tiež sa mi páči ža aj vďaka kolesám model získa na váhe.