Příspěvekod 11111 » 16 březen 2015 14:11
Dole uvedená statistika říká ano. Je to ale jen statistika. Navíc statistika pohárů konstruktérů. Mistrovské tituly v pár případech patřily pilotovi s jinou značkou.
Snažil jsem se vzpomenout na hlavní důvody dominance týmů, ale je fakt že některé důvody dodnes neznám.
To hlavní ale bylo to, že počáteční dominanci Willamsu a Mclarenu v letech 1996-1999, nebo Renaultu 2005-2006 Ferrari stahovalo a sezóna nebyla nezajímavá. Nikdo je neomezoval žetóny či nemožností testovat na dráze.
Dominanci McLarenu v létech 1988-1991 nikdo neohrožoval, protože konkurence McLarenu prodělávala dětské bolesti při přechodu z voštinových karoséríí na uhlíkové vlákno, tak jako McLaren do sezóny 1988. Nikdo je ale ve vývoji neomezoval.
V kontrastu s tím se dnes nemůže výrobce motorů rozhodnout postavit zcela jiný motor a dohnat konkurenci. Nemůže vyvinout novou převodovku, nemůže postavit jiný vůz. Omezení na co jen šáhnou, přičemž hledání drobných rezerv je mnohonásobně dražší než komplexní přestavba.
Jestli jsme byli v minulosti svědkové dlouhodobého dohánění náskoku konkurence bez omezení nesmyslnými žetóny, dnes pomůže pouze změna pravidel nebo dvojnásobný časový úsek pro zbytečné žetóny a zbytečná omezení a to je podle mě stupidní.
1988-1991 Mclaren - první aplikoval karbonové šasí = tajemství úspěchu. Konkurence začala aplikovat totéž.
1992-1994 Williams - první dotáhl do dokonalosti systém řízení aktivního podvozku. Řešení bylo zakázáno, nikdo jej nedokázal do zákazu napodobit.
1995 Benetton - nikdy neprokázané řízení aktivního podvozku.
1996-1997 Williams - neznám důvod dominance
1998 Mclaren - použití zdraví škodlivého prvku Borium v motoru (hlavně kliková hřídel), pro rok 1999 nebo 2000 zakázáno.
1999-2004 Ferrari - vlastní testovací dráha, jako první výrobce motorů otevřel úhel sevření válců vidlicového motoru do 90 stupňů.
2005-2006 Renault - hmotnostní tlumiče, v roce 2006 zakázané
2007-2008 Ferrari - vlastní testovací dráha, konec dominance změnou pravidel
2009 Brawn GP - dvojitý difusor zákaz pro rok 2010.
2010-2013 Red Bull - foukané difusory, ohebné aerodynamické prvky. Zákaz a zpřísněná měření pro rok 2014.
2014-??? Mercedes - neznám důvod dominance
F1 musí udělat poslední krok ke stupiditě. Zavést možnost patentování vynálezu/řešení, které by konkurence nesměla používat po dobu platnosti patentu. Zpracování přihlášky vynálezu si zpoplatní Bernie, malé týmy na to nebudou mít a velké to přestane bavit.
Jak se s tím popere Honda, když nesměla/nesmí testovat ve voze a test na stolici se ukazuje jako neadekvátní? Nezdá se mi, že by Bernie měl zájem o nové týmy a výrobce motorů, vždyť toto musí jakéhokoliv potencionálního dodavatele jen odradit.
1988 McLaren Honda
1989 McLaren Honda
1990 McLaren Honda
1991 McLaren Honda
1992 Williams Renault
1993 Williams Renault
1994 Williams Renault
1995 Benetton Renault
1996 Williams Renault
1997 Williams Renault
1998 McLaren Mercedes
1999 Ferrari Ferrari
2000 Ferrari Ferrari
2001 Ferrari Ferrari
2002 Ferrari Ferrari
2003 Ferrari Ferrari
2004 Ferrari Ferrari
2005 Renault Renault
2006 Renault Renault
2007 Ferrari Ferrari
2008 Ferrari Ferrari
2009 Brawn GP Mercedes
2010 RedBull Renault
2011 RedBull Renault
2012 RedBull Renault
2013 RedBull Renault
2014 Mercedes Mercedes
retuš a kompletace:
F158 1965, F1512 1964, L49 1967, L49 1969
tmelení-broušení:
L72E 1975, B190 1990, Lola T97/30 1997, BAR002 2000
hrubá stavba:
F60 2009, F312B 1970, FW30 2008, MS80 1969