Ahoj Milane,
Ferrari 312 jezdilo v létech 1966-1969 tzn. čtyři sezóny celkem. Pokud můžeš, pošli mi jednotlivé značení typů (tipo) pokud se lišilo.
Poprvé byl typ 312 nasazen ve Francii 1966, ve třetí GP 1966 a naposled byl nasazen v Mexiku 1969, poslední GP 1969.
V roce 1966 měl vůz umístěné sání vertikálně mezi hlavami motoru a výfukové potrubí bylo pod hlavami po stranách motoru. Tato verze měla oproti verzi z let 1967-1969 menší rozchod kol a na modelu by to mělo činit -4,17mm na přední nápravě a -5,01mm na zadní nápravě.
V roce 1967 Ferrari vynechalo první GP Jižní Afriky a poprvé nasadilo F312/67 v GP Monako 1967. Od GP Monaka 1967 do GP Německa 1967 (Monako, Holandsko, Belgie, Francie, Británie a Německo) jezdili se sáním jak jej umístil Robert po vzoru Monaka na hlavy motoru a viditelné změny probíhaly pouze na štítu v oblasti zpětných zrcátek a drobné v chladících koších brzd. Od GP Itálie do konce sezóny (Itálie, USA a Mexiko) bylo opět přemístěné sání, tetokrát z hlav motoru pod hlavy motoru, blíže horizontální poloze. Podle fotografií byla tato viditelná změna na motoru poslední.
V roce 1968 podle všeho žádné viditelné změny na motoru neprobíhaly ale měnil se postupně tvar karosérie.
V roce 1969 se u vozu se kterým jezdil Chris Amon a 1x Pedro Rodriguez (GP Jižní Afriky, Španělska, Monaka, Holandska, Francie, Německo) vrátili ke koncepci z roku 1966, sání umístěné vertikálně mezi hlavami motoru a výfukové potrubí bylo pod hlavami po stranách motoru.
Právě motor se tedy jevil jako limitující pro výběr verzí. U dalších verzí musí motor doznat změn, buď krok vpřed (konec sezóny 1967-1969, či vzad a částečně vpřed (sezóna 1966 a 1969)
U Tebou uvedených verzí je verze A s integrovanými zpětnými zrcátky, verze C zrcátka na sloupku, verze B s rozevřeným sáním pod hlavami motoru a ta jezdila dle všeho i v létech 1968-1969. V těchto létech probíhaly jen změny na pření části karosérie a laborovalo se s přítlačnými křídly. Ferrari na voze 312 jako první použil přítlačné křídlo i když se to mnohdy nesprávně přisuzuje Lotusu.
Mimochodem, připadá mi nelogické pořadí nasazení verzí A, C, B
Nebyla náhodou verze A použita v roce 1966 (později opět v roce 1969), verze B v roce 1967 od GP Monaka po GP Německa a verze C od GP Itálie 1967 do Mexika 1969... Přijde mi to logičtější a mapovalo by to změny na motoru.
Jen se ptám, nemám pro to žádné důkazy.